Richard Carapaz trekt in de aanval in Luik-Bastenaken-Luik, maar Ineos-renner wordt gediskwalificeerd na ‘supertuck’

 

Richard Carapaz trok in de finale van Luik-Bastenaken-Luik solo ten aanval, maar maakte zich ‘schuldig’ aan de nieuwe UCI-regels over de toegelaten fietsposities. Daardoor werd de Ecuadoriaan uit de uitslag geschrapt.

Laurens Van Heuverswijn

Carapaz ging tijdens het dalen steun zoeken op de bovenbuis van zijn fietsframe, de zogeheten ‘supertuck’. Die positie is sinds begin april verboden door de Internationale Wielerfederatie UCI, omwille van veiligheidsredenen.

Veel invloed had de diskwalificatie niet: Carapaz werd op de Roche-aux-Faucons weer bijgehaald en achtergelaten, en kwam uiteindelijk als 29e over de aankomstlijn. Kort daarna werd hij uit de uitslag geschrapt.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

LEES OOK

Nu in het nieuws