Albert Heijn excuseert zich voor grapje over Songfestival-inzending

Grapje over Jeangu. Foto: montage Belga/Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn heeft excuses aangeboden voor een advertentie waarin ze een grap maakt over de Nederlandse Songfestivalinzending. In het liedje Birth of a new age zingt artiest Jeangu Macrooy (27) het zinnetje “Yu no man broko mi” in het Surinaams. Velen horen daarin ”You are my broccoli”.

Albert Heijn lanceerde daarop een reclamecampagne over broccoli: “Ook zo’n trek gekregen na het horen van ons Songfestivalliedje?” Surinaamse Nederlanders vinden dat de commercie voorbijgaat aan de echte betekenis van de boodschap, die zoveel betekent als “Jij kunt mij niet breken”. Macrooy is zelf geboren in de voormalige Nederlandse kolonie.

De supermarktketen laat weten: “Het is uiteraard nooit onze bedoeling geweest iemand voor het hoofd te stoten.”

Bekijk de Nederlandse inzending:

Zo speelde Albert Heijn in op de inzending:

Door dhs
AANGERADEN