Europese Commissie wil gedragscode voor Big Tech strenger maken

Bron © BELGA

Foto: REUTERS

De Europese Commissie wil dat socialemediabedrijven als Google, Facebook, TikTok en Twitter transparantie aan de dag leggen over hoe ze bepalen wat hun gebruikers te zien krijgen. Zo moet zichtbaar worden of deze platforms serieus werk maken van de strijd tegen nepnieuws en desinformatie of die daarentegen juist versterken. Ook moeten ze hun gebruikers duidelijker maken waarom ze bepaalde advertenties voorgeschoteld krijgen.

Over de zogeheten algoritmes die grote internetplatforms gebruiken om berichten, filmpjes en ander materiaal te rangschikken is al langer veel te doen. Ze zijn erop gericht de aandacht van gebruikers zo lang mogelijk vast te houden. Daarom krijgen die vaak materiaal opgediend dat sensationeel is en hun opvattingen bevestigt, en maar zelden nuance en tegenspraak.

De Commissie maakte in 2018 al afspraken met de platforms en met online adverteerders, maar die vrijwillige gedragscode volstaat niet, is nu de conclusie. Nepnieuws nam in de coronacrisis een hoge vlucht en is levensgevaarlijk gebleken, zegt verantwoordelijk commissaris Vera Jourova. Zo werd het gezag van de coronaregels en het vertrouwen in vaccins ondergraven. Ze spreekt van een “infodemie”.

De code moet daarom worden aangescherpt, vindt de Commissie. Intussen werkt ze zelf aan nieuwe wetgeving voor internetplatforms, maar het kan nog wel een jaar of twee duren voor die van kracht wordt. De ondertekenaars van de code worden daarom alvast uitgenodigd om hem conform de nieuwe richtsnoeren te versterken. In het najaar moet er een eerste ontwerp van de nieuwe gedragscode liggen.

Door jvh
AANGERADEN