Thuisconsumptie krikte omzet Belgische zuivelindustrie op

Bron © BELGA

Foto: Shutterstock

De Belgische zuivelindustrie heeft in 2020 de omzet met 10 procent opgetrokken tot 5,35 miljard euro. Niet alleen verwerkte de sector een groter volume afkomstig van de melkveehouders, ook de coronacrisis speelde een rol met een hogere consumptie thuis. Dat meldt de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie vrijdag naar aanleiding van de jaarvergadering.

“Vrij opvallend” is de omzet gestegen vorig jaar, zo klinkt het. Een van de redenen is die hogere thuisconsumptie. Zo consumeerde de Belg thuis 7 procent meer yoghurt of 19 procent meer room. “Daardoor produceerde de zuivelindustrie in zijn totaliteit meer consumentenproducten in kleinverpakking en minder ingrediënten en producten voor de voedingsindustrie. Dit vertaalt zich in extra omzet en brengt ons terug op het niveau van 2018.”

De hogere omzet straalde evenwel niet af op de volledige sector. Bedrijven die vooral produceerden voor de horeca en foodservice, hebben wel een moeilijk jaar achter de rug. De sector hoopt nu dat de “toegenomen waardering” van de consument “ook na het verdwijnen van COVID-19 stand zal houden”.

MEER OVER HET CORONAVIRUS