Brusselse campagne tegen rijden onder invloed knipoogt naar sportweddenschappen

Bron © belga

Brussel Mobiliteit heeft donderdag een nieuwe campagne gelanceerd tegen rijden onder invloed bij jongeren, met speciale aandacht voor het EK voetbal en het gebruik van lachgas. De campagne is gebaseerd op het concept van sportweddenschappen, waar goede combinaties meer geld opleveren, maar in dit geval is dat meer kans op een ongeval.

In Brussel spelen alcohol en/of drugs een rol bij 11% van de ernstige ongevallen met dodelijke en zwaargewonde slachtoffers. Een nieuwe verontrustende trend is dat in een recente bevraging van verkeersinstituut Vias 14% van de Brusselse bestuurders jonger dan 34 in 2020 ten minste één keer per maand lachgas inhaleerde voor ze achter het stuur kropen. De campagne, genaamd “Geef de pronostieken geen kans”, richt zich daarom specifiek tot jongeren van 18 tot 30 jaar, aangezien zij in Brussel liefst een kwart van de zwaargewonde en dodelijke verkeersslachtoffers vertegenwoordigen.

De campagne wordt verspreid op sociale media, op de televisie in het kader van de EK-wedstrijden en op affiches in de Brusselse uitgaansbuurten. De affiches tonen “combo’s” zoals een wedstrijd van de Belgen, plus alcohol en lachgas, plus een auto, met als resultaat tot 200 keer meer kans op een zwaar accident.

Voor het filmpje dat verspreid wordt via sociale media is acteur Guy Staumont, bekend van de film “Dikkenek”, ingezet. Hij speelt een man die rijk is geworden met het wedden op ongevallen van jongeren onder invloed.

Door belga
AANGERADEN