Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) zet mobiele trajectcontrole in op Oosterweelwerf

 
Bron: BELGA

Vlaanderen wil eind deze maand een mobiele trajectcontrole plaatsen op de Oosterweelwerf, net na de Kennedytunnel in de richting van Gent. Een maand later moet het systeem ook operationeel zijn. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) donderdag in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Stijn Bex (Groen), Annick Lambrecht (Vooruit) en Carmen Ryheul (Vlaams Belang).

LEES OOK. Dit jaar nog 20 bijkomende trajectcontroles op Vlaamse gewestwegen

Er waren lang problemen met de aansluiting van de mobiele trajectcontrole op het systeem van de federale politie. Minister Peeters kondigt ook aan dat ze op zoek gaat naar een “meer flexibele oplossing”.

Vlaanderen wil al langer mobiele trajectcontroles inzetten om de snelheidslimiet bij wegenwerken te handhaven. Vlaanderen beschikt sinds 2017 ook over één installatie voor mobiele trajectcontrole. Kostprijs: 132.000 euro. Maar die installatie kon in 2017 maar vijf maanden ingezet worden en in 2018 amper twee maanden. Door problemen met de aansluiting op het AMS-systeem of ANPR Management System van de federale politie kon de installatie vanaf 4 juli 2019 zelfs helemaal niet meer ingezet worden. 

Minister Peeters is bij haar federale collega’s van Binnenlandse Zaken blijven aandringen op een snelle aansluiting op dat AMS-systeem, maar de opstart sukkelde van de ene vertraging in de andere. Nu is er toch sprake van een doorbraak en kan de installatie aan het AMS-systeem gekoppeld worden. Minister Peeters wil het systeem ook zo snel mogelijk inzetten, meer bepaald op de Oosterweelwerf in de omgeving van de Kennedytunnel. Bedoeling is om de installatie eind juni te plaatsen. De ijking zou dan nog een maand duren, waarna het systeem eind juli operationeel zou moeten zijn.

 De Open VLD-minister gaat intussen wel  op zoek naar een “flexibeler systeem”. Aan de huidige installatie zijn namelijk veel criteria en voorwaarden verbonden. Zo kan het enkel ingezet worden op werven die minstens drie maanden duren en op werven die minstens 500 meter lang zijn en een uniform snelheidsregime hanteren. Bovendien moet het systeem bij verplaatsing telkens herijkt worden, wat niet alleen een maand tijd in beslag neemt, maar ook kosten met zich meebrengt.

LEES OOK

Nu in het nieuws