Danny Van Poppel verhuist van Intermarché naar Bora, Alexander Kristoff als vervanger?

 

 ©  BELGA

Als sprinter van dienst begint de Nederlander Danny van Poppel namens Intermarché-Wanty zaterdag aan zijn derde Tour de France. Vanaf volgend seizoen trekt Van Poppel naar Bora-hansgrohe om er als lead-out te fungeren voor Sam Bennett, die overstapt van Deceuninck-QuickStep. Als vervanger bij Intermarché is Alexander Kristoff (33) in beeld.

Léon de Kort en Bram Vandecapelle
 

 © BELGA

Het nieuws van de terugkeer van Bennett naar de Duitse topstal (waarvoor Bennett tussen 2014 en 2019 al reed) lekte eerder uit. Dat de groene-trui-winnaar van 2020 de 27-jarige Nederlander als lead-out mag meenemen, is een grote verrassing. Van Poppel gaat sowieso voor twee seizoenen aan de slag.

Zijn aanstaande vertrek is een aderlating voor Intermarché dat probeert de Noorse dertiger Alexander Kristoff (UAE Emirates) binnen te halen als vervanger. “De gesprekken met Kristoff worden steeds concreter, maar de deal is nog niet rond”, klinkt het daarover in het kamp van de Waalse ploeg.

Maar eerst mikt de teamleiding vanaf zaterdag op succes met Van Poppel in de vlakke etappes van de Tour en een toptien-klassering voor de Zuid-Afrikaan Louis Meintjes. Niet voor niets is er bij de ploeg de voorbije maanden flink gesleuteld aan het opzetten van een sprinttrein rondom de jongste Van Poppel. In de komende Ronde van Frankrijk wordt hij omringd door broer Boy, de Duitser Jonas Koch en Aimé De Gendt. Grote vraag: valt er iets klaar te spelen tegen de gerenommeerde torpedo’s en hun entourage?

“Het kan, dat heb je kunnen zien in de Ronde van de Algarve’’, countert Aike Visbeek, de Noord-Hollandse ploegleider die gedurende de Tour de coaching voor zijn rekening neemt. Hij doelt op de twee ritten waarin Van Poppel het beide keren nipt moest afleggen tegen Bennett. Visbeek vermeldt niet dat de sprintconcurrentie tijdens die etappekoers begin mei beperkt bleef tot Pascal Ackermann.

“Je moet uitgaan van de kwaliteiten van je sprinter’’, gaat hij verder. ,,Hij is een jongen met een grote motor. Waar hij moeite mee heeft is zijn weg vinden in het geduw en gewring van de finales. Dus is hij erg afhankelijk van een goede trein die ervoor kan zorgen dat hij in de laatste 500 meter niet meer te veel mensen voor zich heeft. Lukt dat, dan sprint Danny doorgaans om de prijzen.’’

LEES OOK

Nu in het nieuws