Gele trui Mathieu van der Poel was ideale lead-out voor Tim Merlier: “Hij houdt ervan om mij te loodsen in de sprint”

 

 ©  AFP

Bam. Meteen prijs. Een indrukwekkende Tim Merlier sprintte met overtuiging door zijn eerste ritzege in de Tour de France. Een overwinning die mede mogelijk werd gemaakt door uitstekend lead-out werk van gele trui Mathieu van der Poel.

Maarten VanhoofBron: Belga

“Dit is een droom die uitkomt”, sprak Tim Merlier in het flash-interview. “Na de Giro was ik al heel blij. Maar nu win ik een rit in de Tour, de grootste koers ter wereld. Ik kan dit niet geloven. Dit is zeker het mooiste moment uit mijn carrière. Dit is echt, echt een droom.”

In een zinderende massasprint, die op een paar honderd meter van de streep nog ontregeld werd door een valpartij, haalde Merlier het dankzij een indrukwekkende treintje, gele trui Mathieu Van der Poel incluis. “Mathieu (Van der Poel, red.) zei: ‘Ik ga de lead-out doen’. ‘Je bent gek’, antwoordde ik. Maar hij doet dat graag, dus ja ... En dan nam Jasper (Philipsen, red.) over. Jonas Rickaert zei in de laatste 700 meter dat Jasper over me moest gaan. Een fantastische lead-out. Ik moest maar 150 meter sprinten. En toen ik achter me keek, kon ik niet geloven dat er niemand in mijn wiel zat. Door die val achter me, denk ik.”

Vanwaar de vinger op de mond net na de finish? “Het was iets waarover ik deze morgen gesproken had met Jonas Rickaert. En ik deed dat gewoon.”

Mathieu van der Poel: “Ik geef graaf iets terug”

Mathieu van der Poel leidde zijn ploegmaat Tim Merlier mee naar de winst in de derde Touretappe en bleef ook zelf uit de problemen. “Onze Tour is nu al geslaagd”, sprak de gele trui van Alpecin-Fenix. “Ja, het was gevaarlijk en hectisch in de laatste kilometers, in de laatste 50 km eigenlijk. Ik heb de hele dag geprobeerd om recht te blijven, op te letten en een beetje te genieten. Onze Tour is na deze zege voor Tim en eerder die van mij al geslaagd.”

“Hier in Frankrijk het geel dragen, in dit land, waar de Tour zo speciaal is, dat is wel bijzonder. Ik heb er wel van genoten. Ik ben heel blij met hoe het vandaag verliep, dat we allemaal recht zijn gebleven. De voorbije 24 uur ging er veel door mijn hoofd, waren er enorm veel emoties. Wat ik vooral onthoud? Nou, het meest emotionele moment was toen ik op mijn telefoon veel foto’s zag passeren van mijn grootvader. Dat was toch wel het mooiste na de zege, dat zal ik zeker onthouden.”

Vooraf stelde Van der Poel dat hij een rustige dag wou beleven, niet al te veel werk zou opknappen, maar uiteindelijk deed hij wel de lead-out voor Merlier. Om zelf uit te problemen te blijven of om iets terug te geven aan de ploeg? “Het was een combinatie van beide”, vertelde hij. “Ik wilde niet achterop raken door valpartijen in het peloton en ik voelde me ook goed vandaag. Waarom zou ik dan geen handje toesteken? De jongens weten dat ik graag eens iets teruggeef. En ik moest ook vooraan blijven, want Alaphilippe zat daar ook.”

 

 ©  ISOPIX

Renners hadden vooraf gevraagd om de tijdsopname op 8 km van de streep te doen omwille van de gevaarlijke finale. “Wat ik daarvan vind? Dat was wellicht geen slecht idee geweest, want het ging heel snel en het was heel technisch op het eind”, reageerde hij. “Je weet dat je met klassementsrenners en sprinters op pad bent in het slot. Iedereen zit te wringen naar die finish, iedereen wil vooraan zitten. Misschien hadden ze wel wat problemen kunnen voorkomen, indien ze die tijdsopname verlegd hadden naar 8 km. Er staat veel op het spel in de Tour. En inderdaad: de laatste 10 km waren snel en technisch, gevaarlijk. Maar je ziet ook valpartijen op brede wegen. Het zijn soms ook de renners? Wielrennen is gewoon een gevaarlijke sport. Er wordt niet alleen gevallen aan de finish.”

Op de vraag hoe je het wielrennen dan minder gevaarlijk maakt, had VDP niet meteen een antwoord klaar. “Ik weet het niet, het is moeilijk te zeggen. Je moet keuzes maken. Er is al veel gevallen in deze Tour, in finales. Die 8 km tijdsopname had wel kunnen helpen. Maar anderzijds: dan verschuif je het probleem naar dat 8 km-punt. We koersen op gewone wegen. We kennen die wegen niet. We weten niet wat er komt. De snelheid is zo hoog, steeds hoger, wielrennen is gewoon soms gevaarlijk.”

Van der Poel telt 8 seconden voorsprong op Alaphilippe, 31 tellen op Carapaz en Wout van Aert. Een aantal klassementsrenners kwam ten val of verloor tijd, zoals Pogacar en Roglic. “Ik weet niet of ik het geel nu langer kan houden dan de tijdrit. Ik heb het klassement nog niet bekeken, maar Van Aert staat nog altijd dicht en die kan het geel wel nemen na de tijdrit.”

 

 ©  ISOPIX

LEES OOK

Nu in het nieuws