De bijzondere overschoenen van Mathieu van der Poel en knotsgek verhaal achter speciale truitjes: “Het leek een mission impossible

Foto: AP

Hij had nog nooit een tijdrit gereden van zo’n hoog niveau, maar dankzij allerhande aanpassingen behield Mathieu van der Poel zijn gele trui in de Tour.

LEES OOK. Hoe Alpecin-Fenix alle zeilen bij zette om Mathieu van der Poel ook na tijdrit in het geel te houden: “Wattages laten renderen”

“Tijdrijden is de jongste jaren meer en meer een wedloop geworden tussen de ploegen, waarbij kosten noch moeite worden gespaard en waar de rijkere teams het zich permitteren om af te wijken van de uitrusting die hen wordt aangeboden door hun sponsors. Zelfs Mathieu reed met andere wielen en met een helm die niet van zijn sponsor was.”

Dixit Jan Bakelants in zijn column voor Het Nieuwblad. De voorbije twee dagen zette Alpecin-Fenix dan ook alle zeilen bij van de tijdrit een succes te maken. “Maandag is dat begonnen. Overal zijn we beginnen rond te bellen om het beste materiaal te krijgen”, aldus ploegleider Christoph Roodhooft. Zo werden er peperdure wielen (ontwikkeld voor INEOS) opgehaald aan de grens met Andorra, na een stevige rit met de auto.

Daarnaast regelde de ploeg ook een speciaal stuur, een op maat gemaakt geel tijdritpak (van Le Coq Sportif en dus niet van Kalas), een andere helm (dezelfde als die van Wout van Aert en Jumbo-Visma) en zelfs bijzondere blauwe-wit gestreepte kousen. “De beste die op de markt zijn”, aldus Roodhooft. Pas om middernacht dinsdag was de fiets helemaal klaar.

De ‘magische’ overschoenen van de Nederlander kwamen dus niet van kledingsponsor Kalas. Het was namelijk materiaal van AeroCoach, dat in samenwerking met NoPinz werd gemaakt.

De bijzondere overschoenen van Mathieu van der Poel en knotsgek verhaal achter speciale truitjes: “Het leek een <I>mission impossible</I>”
Foto: AeroCoach

“Merci Mathieu”

Maar bij Kalas waren ze blijkbaar niet boos omwille van de materiaalwissels van Van der Poel. De Tsjechen plaatsten donderdag zelfs het verhaal online achter de prachtige ‘Merci Poupou’-truitjes, waarmee Alpecin-Fenix de ploegvoorstelling deed en de eerste etappe afwerkte.

Al was dat tweede niet gepland. “Minder dan 24 uur voor de start van de Tour in Brest werd besloten dat, gezien de vraag van het publiek overal ter wereld, het team speciale toestemming zou krijgen om te koersen in het voormalige Mercier-ontwerp tijdens de eerste rit”, klinkt het. “Er was echter een klein probleem. We hadden net genoeg kleding gemaakt voor de speciale fotoshoot en voor de presentatie. We kregen vrijdagmiddag om 12u45 telefoon van Alpecin-Fenix met de vraag: kunnen we alsjeblieft op tijd voor de etappe van morgen wat meer teamkleding maken?”

“Dit leek een mission impossible! Zelfs als we de kleding zouden kunnen maken, hoe zouden we het dan in minder dan één dag van onze fabriek in Tabor, Tsjechië, naar Brest in West-Frankrijk over meer dan 1.700 km kunnen brengen? We begonnen om 13u00 en net na 15u00 was alles klaar.”

De bijzondere overschoenen van Mathieu van der Poel en knotsgek verhaal achter speciale truitjes: “Het leek een <I>mission impossible</I>”
Foto: AP

De kleren waren in orde, maar ze moesten nog wel in Brest geraken.

“We hebben alle denkbare opties onderzocht. De beperkingen door corona maakten de situatie ingewikkelder. Kunnen we een privéjet huren? Kunnen we 1.700 kilometer rijden? Een lijnvlucht die om 18u30 zou vertrekken van Praag naar Brussel zou een optie zijn. De rit van 90 minuten naar het vliegveld zou krap zijn, maar het geluk was met ons. Een van onze medewerkers ontmoette zo snel mogelijk na het passeren van de douane een vertegenwoordiger van Alpecin-Fenix, om 20u15 op vrijdagavond. Die reed vervolgens de hele nacht door van Brussel naar het hotel in Brest. De etappe zou zaterdag om 11u10 uur starten. Een paar uur voor de start was de kleding in Frankrijk.”

Door Vincent Van Genechten
AANGERADEN