VRT wil weten wat jij van openbare omroep denkt

 

 ©  BELGA

Deze zomer trekken Tom Waes, Siska Schoeters en Danira Boukhriss met een caravan door het land, om te weten wat de Vlaming echt over de VRT denkt. Dat moet input geven voor het toekomstig beleid van de openbare omroep. Dagelijks komt er een korte samenvatting op tv en online.

(pl)

“Het is alsof er twee soorten Vlamingen zijn wanneer het over de VRT gaat”, aldus Frederik Delaplace, de CEO van diezelfde VRT, bij de voorstelling van het jaarverslag in het Vlaams Parlement. “In wetenschappelijk onderzoek blijkt uit bevragingen dat de Vlaming ons heel betrouwbaar vindt. Maar als je de sociale media een beetje volgt, lijkt het alsof de VRT zelfs de schuld krijgt als het slecht weer is.”

Om te weten wat de Vlamingen echt denken, start komende zondag “Jouw VRT”. Met een caravan trekken de schermgezichten Tom Waes, Siska Schoeters en Danira Boukhriss door het land om meningen te sprokkelen en te vragen wat mensen van de VRT verwachten. Daarnaast komt er ook een schriftelijke online bevraging waarin iedereen diezelfde vragen kan beantwoorden. “Dit is meer dan een stunt”, voegde Delaplace eraan toe. “In het najaar komt er een nieuw actieplan, waarin we rekening zullen houden met de resultaten.”

Frederik Delaplace is sinds vorige zomer CEO van de openbare omroep. Hij komt na een woelige periode, waarbij er een vertrouwenscrisis was aan de top naar aanleiding van exuberante contracten voor een aantal externe medewerkers. In het Vlaams Parlement zei Delaplace dat alle contracten intussen tegen het licht worden gehouden en dat er een centrale aankoopdienst is, wat misbruiken moet vermijden.

Het jaarverslag gaf ook een terugblik op het coronajaar 2020. Daaruit blijkt dat de vraag naar informatie is gestegen tegenover de voorgaande jaren. Ook het bereik van de VRT is gestegen. In 2020 bereikte de VRT wekelijks negentig procent van de Vlamingen. Zestig procent van de middelen voor de VRT komen van de overheid, zo’n 38 euro per Vlaming per jaar. Voor de overige veertig procent zoekt VRT op dit moment nieuwe bronnen van inkomsten. “Wie zegt dat er over tien jaar bijvoorbeeld nog radioreclame zal zijn?”, aldus Delaplace. Als voorbeeld geeft hij de verkoop van eigen producties in het buitenland, zoals de Ketnet-serie Hoodie, die in 71 landen te zien zal zijn.

LEES OOK

Nu in het nieuws