Gilkinet wil meer overleg en duidelijke criteria voor afschaffen spooroverweg

Bron © BELGA

Foto: BELGA

Het sluiten van een spooroverweg in een dorp leidt vaak tot discussie tussen buurtbewoners, gemeenten en Infrabel. Federaal mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo) werkt daarom aan een strenger kader, met objectieve criteria en beter overleg. Dat melden De Morgen en Het Laatste Nieuws vrijdag.

Elk jaar sluit spoorbeheerder Infrabel een 25-tal spoorwegovergangen in ons land. In 2005 waren er nog 2.072, vandaag is dat geslonken tot 1.662. “In een ideale wereld zijn er zelfs helemaal geen overgangen meer”, zegt woordvoerder Thomas Baeken. Indien haalbaar wordt de overgang vervangen door een brug of een tunnel. De bedoeling is vooral om de veiligheid te verhogen.

Maar de plannen stuiten op protest in tientallen gemeenten. Vaak hebben ze gevolgen voor de mobiliteit, het uitzicht en het sociale leven in de gemeenten. De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) hekelt al langer “de eenzijdige afschaffing” van overwegen, hoewel Infrabel benadrukt dat het inspraak toelaat. Ook mobiliteitsorganisaties zoals de Fietsersbond hebben hun twijfels.

Federaal mobiliteitsminister Georges Gilkinet zegt dat hij gevoelig is voor de kritiek. “Ik werk dan ook aan een aanpassing van de regelgeving”, laat hij via zijn kabinet weten. “Er moeten duidelijke en objectieve criteria komen voor de opheffing van een overweg, en ook beter overleg.” Ook oppositiepartij N-VA heeft een wetsvoorstel op tafel gelegd om meer inspraak af te dwingen.

AANGERADEN