‘Eerlijke’ chocolade wordt big business: we smulden al acht miljoen ton eerlijke chocoladeproducten

 

 ©  Getty Images

We lusten steeds minder chocolade met een bijsmaak van kinderzweet. Al bijna één op tien van onze chocoladerepen heeft een Fairtrade-label. Eerlijke chocolade wordt big business. Vlaamse voedingsproducent Puratos doet een kapitaalinjectie van 1 miljard euro voor de productie van hun eerlijke chocolade-merk Belcolade.

Paul Demeyer

Sprinten is misschien nog te zwak om aan te geven hoe snel het vooruitgaat met de verkoop van eerlijke chocolade. Volgens de cijfers van Fairtrade – het garantielabel voor een eerlijke productieprijs voor het zuiden – bedroeg het marktaandeel Fairtrade-chocolade in ons land in 2015 nog maar 0,7 procent. Het jaar nadien was dat al verdubbeld. In 2020 stoomde het door naar 8,5 procent.

Bananen, chocolade, koffie

“Na bananen – 23 procent marktaandeel – is Fairtrade-chocolade ons meest succesvolle product, gevolgd door koffie”, zegt Koen van Troos van Fairtrade Belgium. “De verklaring is dubbel. Enerzijds is er het psychologische aspect. Chocolade is snoep. Snoep is – vooral – voor kinderen. Ouders beseffen steeds meer dat aan die chocolade kinderzweet hangt. Omdat de cacaoboeren veel te weinig worden betaald voor hun bonen, zoeken ze manieren om de productie op te drijven. Onder andere door inzet van kinderen.”

Maar ook de bredere verspreiding van Fairtrade-chocolade maakt dat de consument er sneller mee in contact komt. Die chocolade is ondertussen in 79 winkels en ketens te koop. Ook grote distributeurs springen op de kar. Lidl bijvoorbeeld schakelde drie jaar geleden voor de best verkopende chocoladerepen van het huismerk over naar Fairtrade. Meteen een meerverkoop van 645 ton Fairtrade-chocolade. Vorig jaar klopten de Fairtrade-chocoladeproducten in België af op 8 miljoen ton.

Tony’s Chocolonely wordt bij  Althaea-De Laet in Borsbeek gemaakt. 

Tony’s Chocolonely wordt bij Althaea-De Laet in Borsbeek gemaakt. ©  Tony’s Chocolonely

Na tv-programma

Fairtrade deelt al sinds 1988 eerlijkheidscertificaten uit. Eerst enkel aan koffie, maar in 1994 kreeg voor het eerst ook een cacaoproduct een certificaat. Dat was voor de Green & Black’s Maya Gold Chocolade, met cacao uit Belize.

Maar de bekendste eerlijke chocoladerepen zijn toch die van de Nederlandse producent Tony’s Chocolonely. Gekke naam met een gekke voorgeschiedenis. In 2003 kwamen drie journalisten van het Nederlandse tv-programma Keuringsdienst van Waarde achter de grootschalige kinderarbeid bij de cacao-oogst. Een van de journalisten, Teun van de Keuken, wilde samen met die grote producenten de chocolade-business menselijker te maken. Maar Tony – omdat ze in het buitenland worstelden met zijn naam Teun herdoopte hij zich als Tony – kreeg niemand mee en moest het alleen (alone) doen, vandaar ‘Tony’s Chocolonely’. Vandaag draait de producent van slaafvrije chocolade een omzet van 88 miljoen.

De chocolatier van Belcolade, de eerlijke chocolade van Puratos. 

De chocolatier van Belcolade, de eerlijke chocolade van Puratos. ©   hrb

Inzetten op smaak

Bij ons wil Puratos vol inzetten op eerlijke chocolade, met een kapitaalinjectie van 1 miljard, die over 20 jaar wordt gespreid. “Wij gaan vooral inzetten op smaak”, zegt Youri Dumont “Als specialist in productie van ingrediënten voor (banket)bakkers weten we heel veel over fermentatie. Die kennis wenden we aan bij de behandeling van cacao om zo tot een breder scala aan smaken te komen. Door de meerwaarde die we zo creëren, kunnen onze cacaoboeren tot vier extra maandlonen per jaar verdienen.”

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten