Plan 500g

Bananen met een bruine vlek, een overrijpe peer of mango: bevat heel rijp fruit minder voedingsstoffen?

 

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Omdat het de kortste weg is naar ­gezond eten, zegt diëtist Michaël Sels. In onze app kun je bijhouden hoever jij daarin staat, krijg je tips en vallen prijzen te winnen. Op deze plek beantwoordt Sels elke werkdag een vraag. ­Vandaag: bananen met een bruine vlek, een overrijpe peer of mango, bevat heel rijp fruit minder voedingsstoffen?

Lien LammensBron: Eigen berichtgeving

“Er verandert chemisch wel wat in het fruit”, zegt Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZ Antwerpen. “Maar qua calorieën is er geen verschil tussen een harde peer en een malse peer waarbij het sap langs uw mouw naar beneden loopt. De suikers in de peer zijn wel van chemische structuur veranderd. Dus koolhydraten in zijn algemeenheid bevatten 4 calorieën per gram en door rijping worden die kleiner en zoeter.”

Wanneer is fruit te rijp? “Dit hangt af van je culinaire voorkeur. Zolang het voor jou haalbaar is om het op te eten, dan eet je het op. Voor je gezondheid speelt het geen rol dat het fruit gerijpt is. Die banaan met bruine vlekken kan je nog gerust invriezen voor een smoothie of maak er bananenijs van: het zal niet slechter zijn voor je gezondheid.”

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Hou je resultaat bij met de app van Het Nieuwsblad en maak kans op heerlijke prijzen! Download de app hier en ga naar het startscherm. Scroll wat naar beneden en klik op de banner van Plan 500g.

LEES OOK