Plan 500g

Zijn groente- en fruitchips een gezonder alternatief voor aardappelchips?

 

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Omdat het de kortste weg is naar ­gezond eten, zegt diëtist Michaël Sels. In onze app kun je bijhouden hoever jij daarin staat, krijg je tips en vallen prijzen te winnen. Op deze plek beantwoordt Sels elke werkdag een vraag. ­Vandaag: zijn groenten- en fruitchips een gezonder alternatief voor aardappelchips?

Lien LammensBron: Eigen berichtgeving

“Zeker bananenchips zou ik niet meteen een gezonder alternatief noemen”, zegt Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZ Antwerpen. “Vaak gaat het niet alleen om bananen of fruit. Er zijn allerhande zaken aan toegevoegd. Als het ook nog eens gefrituurd is, blijven er nog maar weinig goede dingen over.”

Eet je graag chips? Dan kan je ze eventueel vervangen. “Eet je wekelijks een zak aardappelchips dan kan je ze vervangen door groentechips. Maar onthoud dat het om een heel kleine toevoeging van groenten gaat. Grote effecten op je eetpatroon moet je daar dus niet van verwachten. Als je anders geen chips eet, moet je zeker geen groentechips gaan eten. Dat is niet de manier om meer groenten en fruit te eten.”

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Hou je resultaat bij met de app van Het Nieuwsblad en maak kans op heerlijke prijzen! Download de app hier en ga naar het startscherm. Scroll wat naar beneden en klik op de banner van Plan 500g.

LEES OOK