Plan 500g

Hoe bewaar je groenten en fruit zodat ze niet al te snel bederven?

 

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Omdat het de kortste weg is naar ­gezond eten, zegt diëtist Michaël Sels. In onze app kun je bijhouden hoever jij daarin staat, krijg je tips en vallen prijzen te winnen. Op deze plek beantwoordt Sels elke werkdag een vraag. ­Vandaag: groenten en fruit kopen, is gemakkelijk. Maar hoe bewaar je ze zodat ze niet al te snel bederven?

Lien LammensBron: Eigen berichtgeving

“Simpel, bewaar ze op de juiste plek”, zegt Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZ Antwerpen. “Zo leg je tomaten en aubergines beter niet in te koelkast. Wortelen bewaren dan weer net een heel stuk langer in de koelkast, net zoals bladgroenten, witloof en asperges.” Koop je groenten ook onversneden. “Dat kan de bewaring ook een stuk verbeteren.”

Fruit is moeilijker te bewaren. “Bessen bewaren amper een paar dagen. Bewaar ze sowieso koel. Andere soorten zoals bananen, appelsienen, appels,...die hoef je niet in de koelkast te bewaren.”

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Hou je resultaat bij met de app van Het Nieuwsblad en maak kans op heerlijke prijzen! Download de app hier en ga naar het startscherm. Scroll wat naar beneden en klik op de banner van Plan 500g.

LEES OOK