Plan 500g

Telt gedroogd fruit ook mee om aan 500 gram fruit en groenten per dag te komen?

 

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Omdat het de kortste weg is naar ­gezond eten, zegt diëtist Michaël Sels. In onze app kun je bijhouden hoever jij daarin staat, krijg je tips en vallen prijzen te winnen. Op deze plek beantwoordt Sels elke werkdag een vraag. ­Vandaag: telt gedroogd fruit ook mee om aan 500 gram fruit en groenten per dag te komen?

Lien LammensBron: Eigen berichtgeving

“Het goede aan groenten en fruit is dat ze relatief caloriearm zijn”, zegt Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZ Antwerpen. “Ook bevatten ze heel veel vocht. Als je ze droogt dan haal je natuurlijk het vocht eruit en hou je de suiker over. Gedroogde mango, abrikozen, rozijnen,...eigenlijk zijn dat snoepjes. Het is een betere variant dan een Frutella maar het is geen gewoon stuk fruit meer. Je hoeft er dus zeker geen vijfhonderd gram van te eten.”

Sels raadt aan om altijd zo dicht mogelijk bij het origineel stuk fruit te blijven. “Liefst eet je gewoon een appel met de schil aan. Als je die niet lust, laat de schil dan achterwege en eet het vruchtvlees op. Als je er sap van maakt, ga het dan niet zeven zodat je de vezels niet verliest.”

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Hou je resultaat bij met de app van Het Nieuwsblad en maak kans op heerlijke prijzen! Download de app hier en ga naar het startscherm. Scroll wat naar beneden en klik op de banner van Plan 500g.

LEES OOK