Plan 500g

Elke ochtend een smoothie maken boordevol fruit, is dat een goede gewoonte?

 

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Omdat het de kortste weg is naar ­gezond eten, zegt diëtist Michaël Sels. In onze app kun je bijhouden hoever jij daarin staat, krijg je tips en vallen prijzen te winnen. Op deze plek beantwoordt Sels elke werkdag een vraag. ­Vandaag: elke ochtend een smoothie maken boordevol fruit, is dat een goede gewoonte?

Lien LammensBron: Eigen berichtgeving

“Amper tien procent van de Belgen eet voldoende fruit per dag”, zegt Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZ Antwerpen. “Als het voor jou gemakkelijk is om enkele stukken fruit te mixen tot een smoothie, die je daarna in een fles meeneemt naar je werk, dan zal ik dat niet afraden. Het mixen kan ook geen kwaad want de vezels zitten er nog steeds in op voorwaarde dat je het niet gaat zeven.”

Maar als je een smoothie maakt, hoef je je niet alleen te beperken tot fruit. “Je kan er ook groenten instoppen. Denk daarbij aan wortels, spinazie of andere bladgroenten,....” Het aantal calorieën (en suiker) hangt natuurlijk af van wat je er nog allemaal bijdoet. “Voeg je er gember aan toe maar vind je de smaak een beetje te scherp? Dan is de verleiding groot om er nog wat honing bij te doen. Na een tijdje gaat jouw smoothie wel een zwaar ontbijt worden.”

Alleen...van een vloeibaar ontbijt heb je een minder ‘vol’ gevoel. “Er zijn een aantal factoren die verzadiging beïnvloeden. Eentje daarvan is volume, maagvulling. Vloeibare maaltijden kunnen de maag sneller verlaten, voeg je er vezels aan toe zoals havermout, dan duurt het weer een beetje langer.”

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Hou je resultaat bij met de app van Het Nieuwsblad en maak kans op heerlijke prijzen! Download de app hier en ga naar het startscherm. Scroll wat naar beneden en klik op de banner van Plan 500g.

LEES OOK