Plan 500g

Groenten zijn gezond, maar is spaghettisaus met veel tomaten dat dan ook?

 

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Omdat het de kortste weg is naar ­gezond eten, zegt diëtist Michaël Sels. In onze app kun je bijhouden hoever jij daarin staat, krijg je tips en vallen prijzen te winnen. Op deze plek beantwoordt Sels elke dag een vraag. ­Vandaag: ik ben gek op spaghettisaus met veel tomaten. Is dat eigenlijk gezond?

Lien LammensBron: Eigen berichtgeving

“Groenten verwerken in een saus is een goede manier om meer groenten te eten”, zegt Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZ Antwerpen. “Klassiek bij een spaghetti heb je de populaire tomatensauzen maar je kan ook creatief zijn: maak een bechamel met bloemkool. Kook de bloemkool helemaal gaar en gebruik ze in de bechamelsaus. Het indirecte effect daarvan is dat je minder kaas en vetten zal gebruiken om de saus te maken. Het directe effect is uiteraard meer groenten op je bord.”

En je kan ook je pastabord gezonder maken. “Je kan (een deel) van de deegwaren vervangen door courgettesliertjes of bloemkoolrijst. Dan heb je hier ook een win-winsituatie: meer groenten en minder deegwaren. Om je motivatie hoog te houden, focus je je vooral op het ‘meer groenten’ aspect. Als je uitgaat van ‘minder’ deegwaren, ben je jezelf dingen aan het verbieden en dat kan averechts gaan werken.”

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Hou je resultaat bij met de app van Het Nieuwsblad en maak kans op heerlijke prijzen! Download de app hier en ga naar het startscherm. Scroll wat naar beneden en klik op de banner van Plan 500g.

LEES OOK