Plan 500g

Je lust geen groenten, maar wil de uitdaging aangaan: met welke groenten start je best?

 

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Omdat het de kortste weg is naar ­gezond eten, zegt diëtist Michaël Sels. In onze app kun je bijhouden hoever jij daarin staat, krijg je tips en vallen prijzen te winnen. Op deze plek beantwoordt Sels elke dag een vraag. ­Vandaag: ik lust eigenlijk geen groenten maar ik wil het nogmaals proberen. Met welke groenten start ik mijn nieuwe levensstijl?

Lien LammensBron: Eigen berichtgeving

“Dat is uiteraard afhankelijk van je persoonlijke voorkeur maar er zijn groenten die geen al te uitgesproken smaak hebben”, zegt Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZ Antwerpen. “Courgette is een groente die je op veel verschillende manieren kan gebruiken en die op zichzelf eigenlijk geen opvallende smaken bevat.”

Ook kan je groenten camoufleren. “Vind je witloof in zijn oorspronkelijke vorm te bitter? Dan kan je ze gaan wegsmokkelen in bijvoorbeeld een quiche met wat gedroogde abrikozen. Die laatste zorgen voor wat zoet waardoor de bittere smaak van het witloof geneutraliseerd wordt.” Of bak het witloof aan. “Hierdoor zal het witloof wat karameliseren en neemt de smaak wat af. Dit zal gemakkelijker op te eten zijn dan bijvoorbeeld die rauwe witloofsalade.”

In een aardappelpuree of soep kan je dan weer alle groenten verwerken. “Kies voornamelijk voor groenten die je niet in hun pure vorm lust. Zo kan je bijvoorbeeld een beetje pastinaak toevoegen aan een tomatensoep of wat knolselder in een andere soep. Het kan een manier zijn om aan die smaken te wennen zonder dat ze overheersen.”

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Hou je resultaat bij met de app van Het Nieuwsblad en maak kans op heerlijke prijzen! Download de app hier en ga naar het startscherm. Scroll wat naar beneden en klik op de banner van Plan 500g.

LEES OOK