Familie gooit woon-werkverkeer om: “Dagelijkse fietsrit tussen Lier en het Kiel is nu routine”

 Erik, Nathalie en Xander uit Lier. “We gaan meestal met de auto naar de supermarkt. Maar verder kiezen we voor de fiets of de trein.”  

Erik, Nathalie en Xander uit Lier. “We gaan meestal met de auto naar de supermarkt. Maar verder kiezen we voor de fiets of de trein.”  ©  Walter Saenen

Antwerpen -

“Ik rijd iedere dag met mijn elektrische fiets van Lier naar mijn werk op het Kiel. Het is al bijna vier jaar een goed alternatief voor de auto”, zegt Nathalie. Samen met haar gezin bezocht ze zondag Antwerpen Shift in de autovrije binnenstad. En ook deze keer met de fiets.

Patrick Van de Perre

Antwerpen Shift, vroeger bekend als Antwerpen Autovrij, had het weer mee en dat betekende dat zondag tienduizenden mensen naar de binnenstad trokken om bij de kraampjes te kijken naar de nieuwste ontwikkelingen op vlak van mobiliteit. De auto bleef, in veel gevallen op stal.

Autoloos naar Antwerpen Shift komen is mooi, maar hoe verplaatsen mensen zich op een normale werkdag? Wie links en rechts zijn oor te luisteren ligt merkt al snel dat steeds meer mensen kiezen voor een alternatief voor hun woon-werkverkeer. Ook onder mensen die buiten de stad wonen.

 

 ©  Walter Saenen

Een gezin uit Lier, dat op het Eilandje over de mobiliteitsmarkt struint, kan zo in een campagne voor alternatieve mobiliteit figureren. Nathalie woont in Lier en werkt op het Kiel. Tot voor vier jaar legde ze dat traject dagelijks af met de auto. Heen en terug.

“In 25 minuten op het Kiel”

“Ik reed in het verleden met mijn auto langs Mortsel naar het Kiel. Enfin, je weet wel hoeveel tijd je daar verliest met de auto. Ik had er genoeg van en besloot voortaan met de fiets naar mijn werk te gaan. Het was wennen, maar uiteindelijk is het een flinke stap vooruit. Ik ben niet langer onderweg en heb veel minder stress”, zegt Nathalie.

Ondertussen heeft de vrouw haar fiets ingeruild voor een elektrisch exemplaar. “Dat betekent dat ik ongeveer 25 minuten onderweg ben op om mijn werk te geraken. Het is praktischer en houdt me fit. Bovendien scheelt het een hoop geld. Op het Kiel was ik gemiddeld 65 euro per maand kwijt om te parkeren.”

 

 ©  Walter Saenen

Haar man Erik wijst erop dat Nathalie ook in de winter van en naar het werk fietst. “Ze heeft een regenpak en zelfs winterbanden. Het is ondertussen vanzelfsprekend geworden. Zelf ben ik internationaal vrachtwagenchauffeur. Maar verder doe ik ook bijna alles met de fiets. Tenzij we naar de supermarkt gaan.”

Auto wint nog steeds van fiets

Het Lierse echtpaar is niet het enige dat resoluut voor alternatieve mobiliteit kiest. Hoewel de auto nog steeds het meest populaire vervoersmiddel is om van en naar het werk te gaan, neemt het aantal fietsers toe. Vooral mensen die in de stad wonen en werken, laten steeds vaker de auto staan. Bij mensen die buiten de stad wonen en in Antwerpen werken, wordt de auto minder snel thuis gelaten.

Uit cijfers van de stad Antwerpen uit 2019, toen corona het leven nog niet volledig beheerste, blijkt dat 43 procent nog steeds de auto gebruikt voor woon werkverkeer. De fiets als vervoersmiddel zit wel in de lift. 33 procent reist met de fiets. En twintig procent daarvan doet dat elektrisch. Het openbaar vervoer hangt met 19 procent achterop.

“Om de auto te laten staan moet je een klik in je hoofd maken. Maar eens je dat hebt gedaan, zie je al snel de voordelen. Ook in onze vrije tijd blijft de auto steeds vaker stilstaan. Wanneer we vanuit Lier willen gaan winkelen in Antwerpen, is er niets sneller dan de trein. Op minder dan een kwartier staan we op de De Keyserlei”, zegt Erik.

 

 ©  Walter Saenen

Jongeren zijn al overtuigd

Voor de zoon van het Lierse echtpaar zijn de voordelen van de fiets al langer bekend. “Het is gewoon een snelle en efficiënte manier om je te verplaatsen en de voordelen wegen niet op tegen de nadelen”, zegt Xander.

Zoals zoveel jonge mensen is het hebben van een auto al lange tijd geen doel meer op zich meer. Al vindt zijn vader wel dat Xander zijn rijbewijs moet halen binnenkort. “Handig natuurlijk, maar het zal mijn mobiliteitsgedrag niet meteen beïnvloeden”, zegt de jongen.

En daarin staat hij niet alleen. Uit onderzoek blijkt dat jongeren, zeker wanneer ze in verstedelijkte gebieden wonen, het bezit van een auto al langer niet meer al een prioriteit zien. In de stad zelf neemt het aantal jonge autobezitters zelfs jaar na jaar af.

Nu in het nieuws