Nieuwe bankneutrale geldautomaten worden Bancontact gedoopt

 

 ©  An Nelissen

Batopin, het samenwerkingsverband dat de vier Belgische grootbanken hebben opgezet voor de uitrol van neutrale bankautomaten, heeft de zes eerste toestellen geïnstalleerd. Ze zijn terug te vinden in Anderlecht, Gent, Lierneux, Stavelot, Nimy en Clavier. De nieuwe naam van deze bankneutrale automaten klinkt verrassend vertrouwd: “Bancontact”.

Bron: BELGA

“Deze naamkeuze is niet toevallig”, zegt Batopin-ceo Kris De Ryck woensdag. “Elke Belg kent en vertrouwt Bancontact, een sterk merk met een decennialange verankering in ons land. Het is belangrijk dat de burger vertrouwen heeft in het nieuwe concept van bankneutrale geldautomaten. Bovendien ligt ‘geld afhalen aan de Bancontact’ nog steeds in de volksmond. Een evidente en logische keuze dus.”

In 1979 stampten drie banken het Bancontact-systeem uit de grond: voortaan konden de Belgen geld uit de muur halen met hun bankkaart. Tien jaar later kwam er een fusie met het concurrerende systeem Mister Cash. Vanaf dan sprak men van de geldautomaten van Bancontact/Mister Cash. De huidige samenwerking tussen de grootbanken grijpt zo terug naar het verleden, toen alle geldautomaten in de buitengevels van banken eigendom waren van het bankoverkoepelende Banksys. Pas vele jaren later werden deze geldautomaten overgeheveld naar de individuele banken.

De nieuwe cash-punten zullen stapsgewijs en tot eind 2024 de geldautomaten van de grootbanken (BNP Paribas, KBC, Belfius en ING) gaan vervangen. Als verklaring wordt verwezen naar het toenemend gebruik van elektronische betaalmiddelen waardoor het gebruik van cash jaar na jaar daalt. Daarnaast kost het bevoorraden en beveiligen van bankautomaten handenvol geld. Door als grootbanken samen te werken, streeft men naar een gelijkmatige verdeling over het hele Belgische grondgebied, zegt Batopin. “Minder automaten maar meer bereik door een betere spreiding.”

150 locaties

Dinsdag was er nog kritiek van consumentenorganisatie Test Aankoop. Die pleitte voor een moratorium op de afbouw en wil dat de overheid zich bemoeit, om te vermijden dat er in de toekomst te weinig afhaalpunten voor cash geld zouden zijn. Batopin merkt op dat het wel degelijk rekening houdt met de voorgestelde criteria van Test Aankoop, zoals bereikbaarheid met het openbaar vervoer of de bevolkingsdichtheid. 

Batopin heeft al 150 locaties waar een afhaalpunt moet komen, vastgelegd. Op basis van een studie van de Nationale Bank werd ook besloten om 24 extra cashpunten te installeren op kwetsbare locaties, zegt het bedrijf nog. Het gaat vooral om locaties in Wallonië, maar ook enkele in Vlaanderen (Bekkevoort, Heers, Kieldrecht, Voeren en Wortegem-Petegem). “Een vlotte toegang tot cash voor elke Belgische burger blijft een belangrijk gegeven voor het goed functioneren van onze maatschappij, zelfs in tijden waarin het aantal cashtransacties in dalende lijn zit. De Nationale Bank kijkt dan ook nauwlettend toe op de evolutie van de ATM-netwerken”. Na de komst van Batopin zou 98,79 procent van de Belgische bevolking moeten beschikken over een geldautomaat binnen de vijf kilometer van zijn woning.

“Die norm van 5 kilometer komt uit Nederland, maar werkt niet in onze versnipperde ruimtelijke ordening”, reageert Groen-Kamerlid Van Besien. “Bij ons zou de norm moeten zijn dat in elke woonkern minstens één automaat komt te staan, los van de afstand tussen twee geldautomaten.”

Bij Vooruit noemt fractieleidster Melissa Depraetere de norm van 5 kilometer een goede zaak, maar ze vraagt niet uit het oog te verliezen “dat 22 procent van de gezinnen niet mee is met de digitalisering”. “Zij hebben niet genoeg aan een bankautomaat maar rekenen ook op de nodige dienstverlening om hun eigen geld te kunnen beheren. Aan een bankautomaat kan je geen informatie opvragen. Het kan niet de bedoeling zijn dat een betere spreiding van automaten als excuus wordt gebruikt om bankkantoren verder af te bouwen.”

Speciale beveiliging

Aan de bankneutrale automaten kan men met gelijk welke bankkaart (Bancontact, Mastercard of Visa) geld afhalen en zijn pincode wijzigen, belooft Batopin. Vanaf 2022 zullen handelaars - klant bij minstens één van de grootbanken - aan twee derde van deze automaten ook geld kunnen storten. “Ze hebben dan meer mogelijkheden dan vandaag”, klinkt het.

Bij het ontwerp van de nieuwe Bancontact-automaten is er ook veel aandacht besteed aan de toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit, blinden en slechtzienden. Er gelden ook zeer hoge veiligheidsnormen: de toestellen zijn ingebouwd met een robuuste kluis, er is camerabewaking en een telefonische helpdesk. Ook is er een speciale beveiliging van het klavier ingebouwd, waardoor andere mensen niet over de schouder kunnen meekijken.

Ook de kleinere banken in België (Crelan, AXA Bank, Argenta Groep, vdk bank en bpost) hebben zich al verenigd voor het beheer van hun geldautomaten.

“Kwetsbare mensen getroffen”

Van Besien is ook niet opgezet met de aankondiging van Batopin dat klassieke selfbanking-toepassingen zoals overschrijvingen niet mogelijk zullen zijn bij de automaten van Bancontact. Die blijven voorbehouden voor de selfbanking-toestellen in de bankkantoren. “Steeds meer kantoren, waar mensen terecht kunnen voor ondersteuning bij basisbankverrichtingen zoals een overschrijving, sluiten hun deuren. Sinds 2008 is het aantal bankkantoren gehalveerd.”

“Het grote risico”, zegt Van Besien, “is dat bepaalde groepen, vaak kwetsbare mensen, hierdoor het hardst getroffen worden: dikwijls gaat het om oudere mensen, mensen met een digitale achterstand, en vaak ook om een armere groep van mensen. Zij worden in de digitale wereld gegooid, zonder hulplijn en worden vervolgens verplicht extra te betalen voor een dienstverlening die tot een paar jaar geleden een evidentie was.”

Als het van Groen afhangt, worden bankkantoren hetzelfde georganiseerd als bankautomaten: één kantoor dat fysieke bankdiensten aanbiedt voor klanten van verschillende banken. “Technisch moet dat mogelijk zijn”, besluit Van Besien.

LEES OOK

Nu in het nieuws