Samsung krijgt miljoenenboete in Nederland wegens beïnvloeding prijzen televisies

 ©  BELGAIMAGE

Het elektronicaconcern Samsung heeft van de Nederlandse mededingingsautoriteit Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete van ruim 39 miljoen euro gekregen. Volgens de toezichthouder maakte het Zuid-Koreaanse bedrijf zich tussen 2013 en 2018 schuldig aan de beïnvloeding van de prijzen die winkels voor Samsung-televisies rekenden, waardoor klanten duurder uit waren.

Michaël TemmermanBron: BELGA

Samsung controleerde stelselmatig het onlineaanbod van zijn tv’s en zette webwinkels onder druk om de prijzen te verhogen, en dat mag volgens de ACM niet.

Nieuwe televisiemodellen dalen snel in prijs nadat die op de markt zijn gekomen. Samsung probeerde dit tegen te gaan door de prijzen met detailhandelaren af te stemmen. Volgens de Nederlandse waakhond komt dit neer op prijsafstemming en beschermde Samsung op die manier de eigen marges en de marges van de detailhandelaren, “ten nadele van de consument”.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten