Besliste bandenkeuze over Parijs-Roubaix? Winnaar Sonny Colbrelli gered door tubeless: “Ik won de sprint met twee lekke banden”
© BELGA
Opvallende bekentenis van wielrenner Sonny Colbrelli in La Gazzetta dello Sport van dinsdag: de Italiaanse winnaar van Parijs-Roubaix bleek tijdens de koers twee keer lek te zijn gereden, maar moest naar eigen zeggen dankzij zijn ‘tubeless’ banden geen enkele keer stoppen. “Ik kwam aan met lekke banden”, vertelt hij.
Betere reclame voor zijn nieuwe ‘tubeless’ banden had Continental zich waarschijnlijk niet kunnen wensen. Colbrelli reed er zondag, één dag voor het product voor het grote publiek beschikbaar werd, Parijs-Roubaix mee en dankt in de Italiaanse sportkrant zijn banden voor zijn overwinning. “Ik heb twee keer lek gereden”, zegt hij. “De eerste keer al in één van de eerste secties, de twee keer in het Arenbergwoud. Maar het schuim in de tubeless, een soort stopverf, verstopte het gat. Daardoor hoefde ik gelukkig niet te stoppen.”
Colbrelli was naar eigen zeggen vertrokken met een bandendruk van 3,4 bar vooraan en 3,8 bar achteraan. Na de aankomst had hij ondanks zijn twee lekken nog 3 bar vooraan en 2,8 bar achteraan. ‘Tubeless’-banden zijn banden die geen gebruikmaken van een binnenband om de band op spanning te houden. In plaats daarvan hebben ze luchtdichte velgen, een luchtdichte band en antilekvloeistof, vooral in het mountainbike is ‘tubeless’ al helemaal ingeburgerd. Het is die antilekvloeistof, “de stopverf”, die Colbrelli dankte voor het dichten van het lek.
Lekke banden speelden een cruciale rol tijdens Parijs-Roubaix. Zo kreeg Gianni Moscon pech net toen hij alleen op weg leek naar de zege en verloor hij kostbare tijd toen hij moest afstappen en een nieuwe fiets kreeg. Ook nummer vijf Yves Lampaert mocht achteraf klagen. De sterkste man van Deceuninck-Quick Step stond maar liefst drie keer aan de kant met pech. “Ik zeg het niet rap van mezelf, maar ik ben bijna zeker dat ik de sterkste man in koers was”, vertelde hij achteraf.
Voor de kenners: Colbrelli reed met de spiksplinternieuwe Continental Grand Prix 5000 S TR, bij Deceuninck - Quick-Step kozen ze voor hun vertrouwde Specialized Turbo Cotton Hell of the North.
Wat u mag verwachten van Bahrain-Victorious: Matej Mohoric moet voor bisnummer zorgen, hoge verwachtingen voor jonge Brit
Sonny Colbrelli openhartig over het jaar waarin alles helemaal fout liep: “Ik wil worden herinnerd als Sonny met de glimlach”
Sonny Colbrelli moest noodgedwongen stoppen, maar blijft nog minstens twee jaar bij Bahrain Victorious
Vier agenten met zware breuken in het ziekenhuis: teambuilding van politie ontaardt in massale vechtpartij
Fietser op speedpedelec maait Noa (12) van de baan, kijkt achterom en rijdt gewoon door: “Waarom is hij niet gestopt?”
Voorzitter vraagt zonen van Ilse Uyttersprot meermaals om zaal te verlaten bij “meest confronterende” foto’s die hij ooit zag
Mathieu van der Poel investeert in langere trainingsperiodes: “Ik ben nog gretiger om weer te koersen, maar er is ook een risico”
De nieuwe Kim stond de oude in de weg: waarom de mislukte comeback van Kim Clijsters voor zoveel vrouwen zo herkenbaar is