Al ruim 14.000 vrijkaarten openbaar vervoer aangevraagd voor slachtoffers overstromingen

 

Op een maand tijd hebben 54 gemeenten ruim 14.000 Vrijkaarten Solidariteit aangevraagd voor slachtoffers van de overstromingen van juli. Dat heeft minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) dinsdag verklaard in de Kamer. Met die kaarten kunnen de getroffen mensen zich gratis verplaatsen met het openbaar vervoer.

Bron: BELGA

De vier openbaarvervoermaatschappijen NMBS, TEC, De Lijn en MIVB stellen de vrijkaarten sinds 25 augustus ter beschikking. Ze worden verdeeld via de lokale besturen en gelden tot 31 oktober. Na een maand hadden 54 gemeenten meer dan 14.000 kaarten aangevraagd, aldus minister Gilkinet tijdens een gedachtewisseling over de gevolgen van het noodweer voor de spoorwegen.

Zoals eerder bekend waren die gevolgen niet min. In totaal raakten 25 spoorlijnen onbruikbaar en moest vrijwel onmiddellijk een groot deel van het treinverkeer in Wallonië worden stilgelegd. Honderden meters talud stortten in, water, modder en afval stroomden over de sporen, bruggen en muren werden weggespoeld of vernield, bovenleidingen werden uitgerukt, sein- en elektrische cabines kwamen onder water te staan en waren daardoor volledig buiten werking, kabels werden uitgerukt en stations werden vernield.

Het kostenplaatje loopt op tot tientallen miljoenen euro’s. Enkele dagen na de overstromingen had spoornetbeheerder Infrabel de schade geraamd op 40 tot 50 miljoen euro. Volgens minister Gilkinet werd intussen al 60 miljoen euro geboekt om de schade aan de infrastructuur te herstellen. 

De groene minister had ook woorden van lof voor het personeel van Infrabel. Dat is er immers in geslaagd op 2,5 maanden tijd alle verbindingen weer te laten heropenen - “een titanenwerk”, aldus Gilkinet. Maandag ging het laatste traject weer open. 

Hij waarschuwde ook dat dergelijke extreme weersomstandigheden zich in de toekomst kunnen herhalen. In het kader van de Nationale Adaptatiestrategie werkt Infrabel aan twee specifieke maatregelen: gevoelige plekken van het spoornet in kaart brengen en in de langetermijnplanning rekening houden met de verwachte effecten van klimaatontregeling. Infrabel neemt ook preventieve maatregelen tegen bomen op het spoordomein die kunnen omvallen en een impact hebben op het spoorverkeer.

LEES OOK

Nu in het nieuws