Al te lang op Instagram aan het scrollen? Dan krijg je binnenkort mogelijk een waarschuwing

 

 ©  AP

Al urenlang door Instagram aan het scrollen? Dan kan je binnenkort een melding van het sociale medium krijgen die je aanraadt om daar even mee op te houden. Dat belooft Nick Clegg, vicevoorzitter van Facebook.

Dominique Deckmyn

“Als onze systemen zien dat een tiener lang blijft hangen bij een onderwerp dat niet goed is voor zijn of haar welzijn, dan zullen we die een duwtje geven naar andere inhoud.” Daarnaast zou Facebook van plan zijn om een ‘take a break’-melding te introduceren, om tieners aan te moedigen even van Instagram af te gaan als ze er te lang blijven hangen. Dat heeft Nick Clegg, hoofd politiek bij Facebook, laten weten.

Daarmee reageert het bedrijf op de kritiek van klokkenluider Frances Haugen. Als ex-medewerker van Facebook getuigde ze over enkele bedenkelijke praktijken bij het bedrijf. Ze sprak vooral over de nadelige effecten die Instagram, een van de producten van Facebook, kan hebben op jonge meisjes.

Kinderversie Instagram blijft

Daarnaast waarschuwde Haugen ook voor de algoritmes, die berichten die mensen interessant vinden meer naar boven halen. Want uit heel wat onderzoek en uit interne ­documenten van Facebook die Haugen heeft gelekt, blijkt dat je op die manier vooral berichten toont die mensen boos maken. En dat zou de verspreiding van polariserend nieuws en desinformatie in de hand hebben gewerkt. Clegg ontkent dat nu. “Als je het ­algoritme weghaalt, dan zouden mensen net meer en niet minder haatspraak zien. Meer en niet minder desinformatie. Meer en niet minder schadelijke content. Die algoritmes zijn net bedoeld als een reusachtige spamfilter om slechte inhoud te herkennen en minder zichtbaar te maken.”

Tot slot belooft Clegg ook nieuwe instrumenten waarmee ouders de online ervaring van hun kinderen kunnen controleren en sturen. En hij verdedigt de vorige week fel bekritiseerde plannen van zijn ­bedrijf om een kinderversie van Instagram uit te brengen. “Veel ­kinderen tussen 10 en 13 zijn ­online en we willen hen een product geven dat hen een veilige gebruikerservaring geeft.”

LEES OOK

Nu in het nieuws