Het ‘Teams-accident’: “Videobellen in de wagen, is om ongevallen vragen”

 

 ©  ROBIN UTRECHT

Vias, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, roept op om niet online te vergaderen vanuit de auto. “Een eenvoudig telefoongesprek leidt al aandacht af, videobellen in de wagen is om ongevallen vragen.”

Thibaut Renson

Nu we opnieuw vaker naar de werkvloer trekken en ook de files terug van weggeweest zijn, duikt het hier en daar op: een werknemer die inbelt voor de videovergadering vanuit de wagen. Volgens een onderzoek van een Nederlandse verzekeraar, Interpolis, zegt één op de vijf kmo-bedrijven het nieuwe fenomeen geregeld te zien. “Ik kan niet geloven dat het bij ons zo vaak voorkomt”, zegt Stef Willems van Vias. “Maar zelfs al gaat het maar om een paar procent: we kunnen niet voldoende benadrukken hoe gevaarlijk dit is.”

“Zet je aan de kant”

“We deden ooit onderzoek naar de impact van handsfree bellen op de aandacht van bestuurders, en de resultaten waren sprekend: we kijken bijna de helft minder naar verkeersborden en andere weggebruikers als we handenvrij bellen. Dit gaat dus over een eenvoudig telefoontje over de boodschappen naar het thuisfront. Bij een vergadering gaat het over meerdere mensen die in gesprek zijn over het werk, dat maakt de cognitieve belasting – en dus de kans op ongevallen – alleen maar groter. Als je dan nog eens je micro aan en af moet zetten of naar het scherm kijkt, dan vraag je om ongevallen. Doe het dus niet. Of zet je aan de kant.”

LEES OOK

Nu in het nieuws