Radio 2 blijft afgetekend grootste radiozender in Vlaanderen

 

 ©  © VRT - Geert Van Hoeymissen

Radio 2 blijft met een marktaandeel van bijna 30 procent de grootste radiozender van Vlaanderen. Dat blijkt uit de jongste golf luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Qmusic is de op één na grootste met een marktaandeel van 13,3 procent. Joe duikt de top drie in met voor het eerst een marktaandeel van meer dan 10 procent.

jvhBron: BELGA

Radio 2 houdt zijn koppositie vast met een marktaandeel van 29,06 procent en elke dag 1,2 miljoen luisteraars. De commerciële zender Qmusic bevestigt bij het brede publiek zijn plaats als de tweede radiozender van Vlaanderen met 13,15 procent marktaandeel. De commerciële zender is marktleider met 21,8 procent marktaandeel bij de 18- tot 44-jarigen.

“Voor het team van Qmusic is het enorm fijn om te merken dat we de tweede grootste zender van Vlaanderen blijven, maar ook de meest beluisterde binnen onze kerndoelgroep van 18-44 jarigen”, reageert Michael Dujardin, channel manager Qmusic.

Joe versterkt zijn positie als derde grootste zender van Vlaanderen. De commerciële zender rondt bovendien voor het eerst de kaap van 10 procent marktaandeel bij het brede publiek. Binnen de leeftijdsgroep 35- tot 54-jarigen haalt Joe een marktaandeel van 13,6 procent. Volgens Robin Vissenaekens, channel manager Joe, is dit “een mooie en objectieve bevestiging van de juiste positionering van Joe en de grote inzet waarmee het Joe-team daaraan vorm geeft”.

Het marktaandeel van Studio Brussel groeit van 8 naar 8,68 procent. Ook Radio 1 ziet zijn marktaandeel stijgen, met name naar 8,3 procent. Dat heeft de zender volgens de VRT te danken aan de intense sportzomer. Jongerenzender MNM bereikt elke dag ruim 540.000 luisteraars en strandt op een marktaandeel van 7,88 procent.

De klassieke cultuurzender van de VRT, Klara, groeit van 2,2 naar 2,4 procent marktaandeel.

De openbare omroep ziet al zijn radionetten in bereik groeien. “En dat in een uitdagende markt”, zegt Els Van de Sijpe, manager VRT-radio&audio. “Ondertussen zijn we een najaar ingegaan waar we heel hard naar uitgekeken hebben. Want na anderhalf jaar radio maken vanuit onze studio’s kunnen we weer doen waar live radio zo goed in is, ons publiek bijeenbrengen en verbinden, met radioacties, met evenementen en kleine en grote muzieksessies.”

Het marktaandeel van Nostalgie, de derde commerciële landelijke radiozender in Vlaanderen, klokt af op 7,1 procent. De luisterduur stijgt naar 217 minuten. “Het is al de zesde opeenvolgende meting dat Nostalgie stijgt in luisterduur”, reageert managing director radio Tom Klerkx. “Eind 2018 had Nostalgie nog een luisterduur van 151 minuten, de groei is dus significant.”

Het gaat om luistercijfers van de periode mei tot augustus van dit jaar.

LEES OOK