Touring pleit voor verlaging van brandstofaccijnzen

 

 ©  BELGA

Nu de brandstofprijzen recordhoogtes bereiken, wil Touring dat de regering maatregelen neemt om de prijzen te drukken. Concreet vraagt de mobiliteitsorganisatie de herinvoering van het zogenaamde omgekeerde cliquetsysteem (ook wel kliksysteem) om de accijnzen te verlagen bij hoge diesel- en benzineprijzen.

Bron: BELGA

Op enkele weken tijd zijn de brandstofprijzen naar recordhoogtes gestegen. De maximumprijs van zowel diesel (B7) als benzine (E10) ligt in België momenteel op 1,754 euro per liter.

Volgens Touring zijn de hogere inkomsten die de overheid momenteel haalt uit de brandstofaccijnzen, “sociaal en economisch niet te rechtvaardigen”. “Net als elektriciteit en gas, zijn diesel en benzine voor veel mensen een basisbehoefte. Hoge brandstofprijzen dwingen mensen dan ook om te besparen op andere uitgaven. En dat komt de Belgische economie niet ten goede. Zeker binnen het kader van de economische relance in de nasleep van de huidige crisis”, luidt het. Daarom pleit de organisatie voor de toepassing van het omgekeerde cliquetsysteem.

Uitgedoofd en ingevoerd

De regering voerde het cliquetsysteem in 2003 in om meer inkomsten te halen uit de dalende brandstofprijzen, die maar gedeeltelijk werden doorgerekend naar de consumenten door een verhoging van de accijnzen. De maatregel werd verschillende keren uitgedoofd en weer ingevoerd, de laatste keer alleen voor diesel door de regering-Michel van eind 2015 tot en met 2018.

In 2005 kwam de toenmalige regering ook met het omgekeerde cliquetsysteem op de proppen, waarbij de accijnzen dalen als de maximumprijzen een bepaalde drempel overschrijden. Een jaar later werd het systeem bevroren, om vanaf 2007 tot en met 2011 weer te worden geactiveerd. De drempelwaarden die werden gehanteerd, waren 1,5 euro per liter voor diesel en 1,7 euro per liter voor benzine.

LEES OOK

Nu in het nieuws