Billie en Les Soeurs lanceren samen feestelijk paar oorbellen: wie zijn de drie zusjes achter het hippe succesmerk?

Les soeurs: Clio (38), Kay (35) en Julie (32) Hendrickx. 

Les soeurs: Clio (38), Kay (35) en Julie (32) Hendrickx. ©  Anja Blevi

Een eigen paar statementoorbellen? Daar had de redactie van Billie wel oren naar: samen met Les Soeurs brengen we 1.000 (gratis!) feestelijke chunky chains uit. Cadeautje voor onze lezers, net waar de drie Zolderse zussen achter het hippe merk Les Soeurs van houden: “Vrouwen blij maken, daar draait het voor ons altijd om.”

tekst Kizzy van Horne foto’s Anja Blevi

Van chunky chain (met de vorm van een ketting) oorbellen tot een schapenwollen clutch of hippe kerstdecoratie: de drie zussen Clio, Kay en Julie Hendrickx hebben een neus voor trends. Wat ooit startte met een klein winkeltje in hun ouderlijke huis in Heusden-Zolder, is vandaag uitgegroeid tot Les Soeurs, een eigen brand van kleding en juwelen met zes winkels in België en Nederland. Als kind hadden Clio (38), Kay (35) en Julie (32) al een grote passie voor mode en zin om te ondernemen. Ze waren amper 12, 15 en 18 jaar toen ze een ticket naar Milaan kochten om er modetrends te gaan spotten. De modeweken in Parijs misten ze voor geen geld, en het was daar dat ze, in hun zelfontworpen lederen shorts, gespot werden door modefotograaf Scott Schuman van de bekende fashionblog The Sartorialist.

Kay, de grootste fashionista van de drie, kroop voor hun outfits zelf achter haar naaimachine. Ze heeft een neus voor trends en houdt zich vandaag ook bezig met de modeaankopen bij Les Soeurs. Julie is de creatieveling en startte al jong met het ontwerpen van juwelen. “Ik maakte juwelen voor ons en voor vrienden.” Zo viel het oog van de Hasseltse modeontwerper Stijn Helsen op een van haar creaties, toen een van die vrienden in zijn winkel ging shoppen.

“De bal ging aan het rollen. We startten een Facebookpagina met onze spullen. Meer en meer mensen vroegen of ze de juwelen ook in het echt konden zien, en zo ontstond ons winkeltje thuis. Mensen zakten echt van ver speciaal naar Zolder af voor onze juwelen. Daaruit groeide onze eerste pop-up in Hasselt. Nog voor de opening stond er een rij van tien meter te wachten. Echt zot. Maar we bleven met de beide voeten op de grond, in Limburg kenden de klanten ons immers. Daarom besloten we ook in Antwerpen een pop-up te openen, om te checken of het wel echt om onze ontwerpen te doen was”, lacht Clio. “Ook dat was een schot in de roos en voor ons een teken dat we er meer mee moesten doen.”

Les Soeurs ontwierpen deze ‘chunky chain’ oorbellen speciaal voor Billie. 

Les Soeurs ontwierpen deze ‘chunky chain’ oorbellen speciaal voor Billie. ©  Anja Blevi

Twee tegen één

Ondertussen kochten de zussen ook spullen aan om hun aanbod verder aan te vullen. “Sinds dag één maakten we een selectie van dingen die wij mooi vinden. Wanneer je een salesopleiding volgt of in een modebedrijf werkt, wordt dat vanuit commercieel oogpunt altijd afgeraden. Voor ons werkt het wel. Wij besloten vooral ons eigen ding te doen. De winkels zijn echt een weerspiegeling van wie wij zijn en alles wat wij mooi vinden. We selecteren mooie keramiek of lederwaren. Hetzelfde met de kleding. We hebben alle drie een andere stijl. Clio houdt van minimalistisch met een Scandinavisch tintje. Julie heeft eerder een klassiekere stijl met goede basics en mooie stoffen en ik ben eerder de flamboyante van de drie en hou van felle prints”, zegt Kay. “Het succes van Les Soeurs is dat we enorm complementair zijn. We krijgen vaker de vraag of het wel echt werkt om met je zussen samen te werken. Uiteraard kunnen we wel eens discussiëren, maar we zullen altijd gaan voor wat het beste is voor de zaak. We houden bovendien vast aan de meerderheid wint en met drie is er altijd een meerderheid, ook al is die twee tegen één. Die ene moet er zich dan bij neerleggen, dat is onze regel en die werkt perfect.”

Familiebedrijf

Het hobbyproject groeide uit tot een eerste vaste winkel in Hasselt. “Tijdens een familievakantie – we gaan elk jaar met de hele familie, tantes en nonkels inclusief, op reis – werden we met de feiten op de neus gedrukt. We stonden voor de keuze om het bij een hobbyproject te laten, ofwel er volledig voor te gaan en verder te professionaliseren. Clio, de sales- en marketingspecialist van de drie, zei als eerste haar job op om volledig voor Les Soeurs te gaan. Kay volgde toen de tweede winkel opende, Julie bij de derde shop. Ondertussen is Les Soeurs een echt familiebedrijf met 33 medewerkers en zes vestigingen. Vanaf februari opent een zevende vestiging in Leuven, en een online shop.” Het bedrijf groeide uit tot Les Soeurs 2.0. “Van een multibrandstore evolueerden we naar een echt merk. We kopen nog steeds andere merken aan die we zelf mooi vinden, maar we hebben ook een stevige eigen collectie van juwelen en kleding. Wat we zelf ontwerpen, zijn de stuks die volgens ons ontbreken bij de merken die we aankopen.”

De zussen Hendrickx. 

De zussen Hendrickx. ©  Anja Blevi

Oorketting

“Les Soeurs is draagbaar, maar tegelijk ook heel trendy. Neem nu de chunky chain oorbellen die we samen met Billie op de markt brengen: heel hip. We gingen voor een statementoorbel in een warme gouden kleur. Het is de blikvanger wanneer je kiest voor een basic outfit of een mooie zwarte jurk met de feestdagen. Tegelijkertijd zijn de oorbellen niet té bling of over the top, zodat ze ook perfect matchen met een feestelijke glitterjurk. We hopen vooral dat de lezers er blij van worden, want dat is wat we willen doen: vrouwen blij maken. Verkopen staat niet centraal bij ons, we willen in onze winkels een momentje van rust tussen mooie spullen bieden. We zijn allemaal drukke vrouwen met een drukke job, een gezin, een partner. Soms mag het even wat rustiger aan. Onze juwelen en kleding zitten in dezelfde lijn. Het zijn knappe basisstukken die je ’s ochtends aantrekt naar het werk, en ’s avonds aanhoudt voor een etentje, als je bijvoorbeeld even van schoenen wisselt. Zolang je juwelen en outfit je maar een goed gevoel geven, is alles prima.”

Een van de 1.000 Billie x Les Soeurs-oorbellen winnen? Deelnemen kan tot 5/12 in de nieuwsapp van Het Nieuwsblad. Kies in het menu voor ‘wedstrijd’ of klik op een van de wedstrijdbanners in onze app.

Lees ook