Gianni Vermeersch, renner en nu ook acteur van Alpecin-Fenix: “Ik wil graag meespelen in Eigen Kweek”

 

Met een ludiek filmpje kondigde Alpecin-Fenix dinsdag de komst aan van nieuwe sponsor Deceuninck. Met acteerwerk van onder meer Mathieu van der Poel en Tim Merlier, maar de hoofdrol was weggelegd voor Gianni Vermeersch (29). “Iedereen spreekt erover en dat was het opzet: onze nieuwe sponsor zal content zijn. We hebben nogmaals bewezen dat we de leukste ploeg van het peloton zijn.”

Werner Bourlez

Puck Pieterse, Ceylin del Carmen Alvarado, Mathieu van der Poel en Tim Merlier zitten te wachten in een camper. “Waar blijft Gianni? We moeten vertrekken op training”, maakt Van der Poel zich boos. Zo begint het filmpje van Alpecin-Fenix om een nieuwe sponsor aan te kondigen. En dan is het de beurt aan Gianni Vermeersch. Hij komt de camper in en zegt: “Sorry dat ik te laat ben. Met al die verbouwingen ben ik de tijd uit het oog verloren. Ik ben al weken op zoek naar ramen en deuren.” Waarna Tim Merlier de ploegmaats de weg wijst naar een adresje vlakbij: de hoofdzetel van Deceuninck.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

“Amai, dat was plezant”, reageert Vermeersch. “Zulke grappige dingen mogen ze mij altijd vragen. En het kostte mij weinig tijd. Ik woon in Klerken, dat is slecht twintig minuten van Hooglede, waar de opnames gebeurden. De anderen hadden een langere verplaatsing. Het was ook snel achter de rug. Een uurtje of zo. Het ging vlot. Alleen mijn eerste zinnen heb ik een paar keer moeten overdoen. Niet mijn fout hoor, ik kon mij serieus houden. Maar Tim en Mathieu schoten constant in de lach, bij het minste oogcontact was het prijs. Ze kennen mij natuurlijk. Als echte West-Vlaming probeerde ik mooi beschaafd Nederlands te praten. En dat vonden ze grappig. Al heb ik ook moeten lachen met het taaltje van Merlier: hij leek wel Willy Naessens!”

Ook verderop in de video, met Deceuninck-CEO Francis Van Eeckhout, neemt Vermeersch het woord. “Ik had echt wel de meeste tekst. Maar het ging mij goed af. Uiteraard ben ik renner, maar dit hoort erbij. Onze sponsors zijn broodnodig, door hen kunnen we koersen. Dan is het normaal dat je iets terugdoet. En het was grappig. We hebben nog eens bewezen dat we de leukste ploeg van het peloton zijn.”

Twee jaar te laat

Het filmpje eindigt met het beeld waarin de renners het gebouw verlaten met Deceuninck als sponsor op hun achterwerk. In eerste instantie zonder Vermeersch, die enkele seconden later zijn ploegmaats achterna holt, met een pak informatie van de nieuwe sponsor in handen. “Neen, ik ben niet echt aan het verbouwen. Dat filmpje komt twee jaar te laat, toen was ik wel aan het werk in mijn huis. Helaas kocht ik geen ramen en deuren bij Deceuninck. (lacht) Maar iedereen die ik ken die wil verbouwen, stuur ik voortaan naar onze nieuwe sponsor.”

Het ludieke filmpje werd snel een hit op social media. “Opzet geslaagd: iedereen praat erover. Dat is toch wat de sponsors willen? De reacties waren vooral positief. Dat ik duidelijk de beste acteur ben en zo. (lacht) En dat ik mij geen zorgen moet maken als mijn wielercarrière voorbij is.”

Wout van Aert had ooit een gastrolletje in Thuis, zonder tekst weliswaar. Mogen ze nu ook naar Vermeersch bellen? “Soapseries als Thuis en Familie zijn mijn ding niet, maar als ik mag meedoen in Eigen kweek: graag! (‘Eigen kweek’ gaat over een boerenfamilie die cannabis begint te telen, red.) Zolang ik mezelf mag zijn en niet te veel moet acteren.” (lacht)

Op stage naar Spanje

Vermeersch vertrok woensdagavond samen met onder meer Van der Poel en Merlier naar het Spaanse Benicasim voor een ploegstage. “Ik begin te crossen in de veldrit van Essen, op 11 december. Volledig in functie van de weg. Na het BK richt ik mijn vizier op het voorjaar. Ik heb al mooie dingen laten zien, maar moet nu op mijn top zijn.”

 
 
Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten