Halfdove moeder van vier maakt kans op titel truckchauffeur van het jaar

“Ik zie onderweg wel meer vrouwelijke collega‘s, maar zelden met een tankwagen”, bekent Bianca. — © RR
Na een mislukte operatie aan haar trommelvlies, waarna ze links volledig doof is geworden, schoolde kapster Bianca Vermeeren (43) uit Ravels zich om tot ladytrucker. Vandaag rijdt ze het hele land door met een zware tankwagen van 44 ton en ze is genomineerd voor de titel van meest gepassioneerde vrachtwagenchauffeur van België.
Bianca Vermeeren uit Ravels is getrouwd en moeder van een dochter en drie zonen tussen 12 en 21 jaar. Drie jaar geleden stortte haar wereld in toen ze plots van de ene op de andere dag eenzijdig doof werd na een mislukte ooroperatie, met voortdurende oorsuizingen erbovenop. Van opleiding is Bianca kapster, maar de voorbije jaren werkte ze als verkoopster in een viskraam op de markt. Ondanks alle tegenslag bleef Bianca niet bij de pakken zitten en volgde ze vorig jaar een opleiding tot truckchauffeur, een job waar ze als kind altijd al van gedroomd had. Intussen zit ze alle dagen achter het stuur van een grote tankwagen van Segers Transport in Weelde.
“Ik zie onderweg wel meer vrouwelijke collega’s, maar zelden met een tankwagen”, bekent Bianca. “Dit is geen job voor poppemiekes. Telkens wanneer we laden en lossen, moet ik met buizen en slangen sleuren, dat is veel zwaarder dan een container vast- of loskoppelen. Voor tanktransport heb je force nodig.”
Frieten en hamburgers
Elke werkdag op de baan is voor Bianca daarom een fitnessdag, inclusief gezonde voeding. Het typische beeld van de truckchauffeur die dagelijks een schotel frieten en hamburgers bestelt in een wegrestaurant, klopt bij haar in geen geval. “Ik heb een eigen ijskast in mijn truck, met brood, vers fruit en verse groenten.”
Dat ze in aanmerking komt voor de titel van vrachtwagenchauffeur van het jaar, heeft Bianca volgens haar werkgever en collega’s vooral te danken aan haar mateloze passie, beroepsernst en enthousiasme. “Het is een job met heel veel variatie”, vindt ze zelf. ”In amper een jaar tijd heb ik al half Europa gezien, maar heb ik ook veel leuke klanten en collega’s ontmoet onderweg.”
Behalve gevarieerd zijn de werkdagen van een truckchauffeur ook lang. “Ik sta elke morgen met plezier op. Meestal vertrek ik om 4u ’s morgens en ben ik ’s avonds tegen 20u weer thuis”, zegt ze. “Gelukkig heb ik niet veel slaap nodig en zijn onze kinderen erg zelfstandig. Maar vooral: ik heb het geluk dat ik een gouden man heb. Anders hou je dit als moeder niet vol.”
Of Bianca overdag nooit in slaap dreigt te vallen achter het stuur? “Nee, want dan stop ik onmiddellijk op de eerstvolgende parking en loop ik eens rond mijn truck om een frisse neus te halen. Door de verplichte rusttijden heb je overdag ook wel tijd om tussendoor een dutje te doen in je slaapcabine.”
Files
Ook van files heeft ze naar eigen zeggen weinig last. “Of er minder files zijn dan vóór corona, weet ik niet”, zegt ze. “Want ik ben pas vrachtwagenchauffeur geworden in volle coronatijd. Alleen op vrijdag wil ik het liefst geen files, want dan wil ik naar huis. Maar op andere dagen maak ik me daar nooit druk om. Je kunt er toch niets aan veranderen. Dan heeft het ook geen zin om je daarin op te jagen.”

Bianca, getrouwd en moeder van vier kinderen, is elke dag van 4u ’s morgens tot 20u ’s avonds op de baan met haar groen-gele monstertruck. — © RR
Video
Hoofdpunten
Meldingen van ongepast gedrag bij VRT en aantijgingen van agressie tegen Adriaan Van den Hoof: verjonging lijkt niet enige reden van vertrek bij ‘Switch’
Commissaris over 23 jaar politiewerk in de beruchtste zone van het land: “Wil je actie? Dan ben je hier aan het juiste adres”
Zijn de apenpokken het nieuwe corona? Dit zeggen de experts
Test Aankoop vraagt substantiële verbeteringen aan EPC: “Legt loodzware verantwoordelijkheid bij gezinnen”
Stikstofdossier toch niet waterdicht: ‘rode’ landbouwbedrijven moeten toch niet allemaal sluiten