Statement van oud-politiecommissaris Eddy Geerinckx: “Burgemeester maak een einde aan deze verkeerschaos”

© BFM

Wijnegem -

Vijf weken na invoering van de fameuze knip in de wijk Wijnegem West vraagt héél de Fortveldstraat om het proefproject vervroegd af te voeren. “Alle verkeer rijdt nu door onze straat. We vragen dat er een einde komt aan de chaos”, aldus Gust Smits en Eddy Geerinckx, die volgende week met een petitie naar burgemeester Leen Wouters (N-VA) trekken. Een statement dat kan tellen want Geerinckx is 28 jaar politiecommissaris in geweest in de kanaalgemeente, mét specialisatie verkeer.

Jan Auman

Het weghouden van sluipverkeer uit de woonwijk tussen Merksemsebaan en Turnhoutsebaan. Dat was voor schepen van Mobiliteit Tom Tachelet (Dorpspartij Durf!) en de rest van het schepencollege het belangrijkste argument om het door specialisten bedacht circulatieplan uit te testen. Halverwege de Ganzenweg en Jan Baptist Pittoorstraat werden paaltjes geplant om deze straten te ‘knippen’. In de Ruggeveldstraat werd gedeeltelijk eenrichtingsverkeer ingevoerd. En in de hele wijk geldt nu een snelheidsbeperking tot 30 km per uur.

Na zes maanden wil het gemeentebestuur de balans opmaken, maar Gust Smits en Eddy Geerinckx hebben hun conclusie nu al getrokken. “Dit deugt niet”, stellen de buren uit de Fortveldstraat. “Wie van de Turnhoutsebaan naar de Merksemsebaan wil of omgekeerd neemt nu gewoon onze straat. Want die hoort blijkbaar niet tot de woonwijk. Gevolg: er passeren minstens drie keer zoveel auto’s en vrachtwagens. Want ook vrachtwagenchauffeurs zijn op de dool en komen uiteindelijk in de Fortveldstraat terecht.”

In de Ruggeveldstraat werd gedeeltelijk eenrichtingsverkeer ingevoerd.

In de Ruggeveldstraat werd gedeeltelijk eenrichtingsverkeer ingevoerd. © JAA

Welk sluipverkeer?

Volgens Eddy Geerinckx (70), die ironisch genoeg zijn hele loopbaan verkeersadviezen heeft verstrekt aan het gemeentebestuur, was er van sluipverkeer in de wijk helemaal geen sprake. “Hier is nooit een ernstig ongeluk gebeurd en deze rustige straten werden hoofdzakelijk door de bewoners zelf gebruikt”, weet de commissaris op rust. “Het was zo rustig dat zelfs de autorijscholen graag kwamen oefenen. Waarom er zo nodig ingrepen nodig waren, is mij een raadsel. Ik kan alleen maar vermoeden dat enkele politici die in deze buurt wonen hierop hebben aangedrongen.”

De zone 30 hoefde voor deze twee heren al evenmin. “Dat is gebeurd om ons te sussen, maar mist alle effect. Het enige bord dat chauffeurs in de Fortveldstraat moet aanzetten tot zo traag rijden, staat dan nog vlak voor de Turnhoutsebaan en schiet zijn doel dus voorbij”, aldus Geerinckx. “Mijn overbuur heeft op korte tijd al twee boetes ontvangen omdat hij één keer 31 en een andere keer 33 km per uur reed. Is dat wat dit bestuur wil: inwoners pesten? Ook om ons gunstig te stemmen, heeft men snel wat extra parkeerplaatsen gecreëerd. Maar daardoor is het voor auto’s nu veel moeilijker geworden om elkaar te kruisen. En voor fietsers en spelende kinderen op de drie speelpleintjes in onze straat is het een pak gevaarlijker geworden.”

Smits en Geerinckx zijn niet de enige bewoners uit de Fortveldstraat die er zo over denken. “We zijn met een petitie langs alle zowat honderd huizen geweest. Eén bewoner heeft niet getekend, maar zeker niet omdat ze de nieuwe situatie zo fantastisch vindt”, getuigt initiatiefnemer Gust Smits.

Bij het inrijden van de Ruggeveldstraat aan de Merksemsebaan krijgen chauffeurs de boodschap dat ze niet langer via deze weg de Turnhoutsebaan kunnen bereiken. Volgens bewoners van de Fortveldstraat wordt hun straat nu als dé verbindingsweg gebruikt omdat de wachttijden op de Houtlaan te lang zijn.

Bij het inrijden van de Ruggeveldstraat aan de Merksemsebaan krijgen chauffeurs de boodschap dat ze niet langer via deze weg de Turnhoutsebaan kunnen bereiken. Volgens bewoners van de Fortveldstraat wordt hun straat nu als dé verbindingsweg gebruikt omdat de wachttijden op de Houtlaan te lang zijn. © JAA

Aldi

“Vanuit de andere straten horen wij ook alleen maar kritische geluiden. Ik heb eigenlijk nog geen enkele positieve reactie gehoord. De mensen uit de wijk Werve Hoef langs de andere kant van de Merksemsebaan bijvoorbeeld klagen steen en been omdat ze nu een hele omweg moeten maken om gewoon boodschappen te doen bij de Aldi supermarkt. Het lijkt wel of de auto vervloekt is in Wijnegem. Voor ons is hij dat niet.”

Dinsdag gaan de initiatiefnemers met hun ‘volmacht’ op de koffie bij burgemeester Leen Wouters met het beleefd, doch dringend verzoek om een einde te maken aan de chaos. Wouters bevestigde eerder deze week nog aan Gazet Van Antwerpen dat er zeker een evaluatie komt, maar pas na zes maanden. Volgens haar zijn de klachten en overtredingen ook afgenomen.

23 pv’s

Dat laatste wordt bevestigd door commissaris Sven Verbaenen van politie Minos, dat na een sensibiliseringsperiode wel degelijk controles uitvoert op de nieuwe verkeersregels in Wijnegem West. “Vooral tegen de enkelrichting in de Ruggeveldstraat werd aanvankelijk vaak gezondigd. Maar dat is intussen veel beter en staat ook zeer duidelijk aangegeven. Eigenlijk is het rustig nu, zelfs met de start van de solden in Wijnegem Shoppingcenter zagen we niet meer verkeer. We hebben de voorbije dagen 23 processen-verbaal opgesteld en zullen ook in de toekomst geregeld ter plaatse komen om te handhaven. En daarbij controleren onze mensen ook de nieuwe snelheidslimiet van 30 km per uur.”( jaa)

Vrijdagmiddag nog stond een ploeg van politie Minos verdoken te controleren of het inrijverbod van de Ruggeveldstraat wel gerespecteerd werd. Er werd maar één chauffeur ‘betrapt.’

Vrijdagmiddag nog stond een ploeg van politie Minos verdoken te controleren of het inrijverbod van de Ruggeveldstraat wel gerespecteerd werd. Er werd maar één chauffeur ‘betrapt.’ © JAA

De nu met gele paaltjes geknipte Jan Baptist Pittoorsstraat.

De nu met gele paaltjes geknipte Jan Baptist Pittoorsstraat. © JAA

De initiatiefnemers van de petitie in hun Fortveldstraat:Gust Smits en Eddy Geerinckx: “Ruim drie keer meer verkeer door onze straat.”

De initiatiefnemers van de petitie in hun Fortveldstraat:Gust Smits en Eddy Geerinckx: “Ruim drie keer meer verkeer door onze straat.” © JAA

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten