Shoppingcenter maakt balans op na nieuw coronajaar: “Heel blij met zes miljoen bezoekers”

Het was de voorbije eindejaarsperiode geregeld aanschuiven voor de deuren van het shoppingcenter. De capaciteit was beperkt, maar de toeloop was ook groter dan eind 2020. En dat kwam niet alleen door de Nederlanders, die in Wijnegem maar goed waren voor 10% van de bezoekers. 

Het was de voorbije eindejaarsperiode geregeld aanschuiven voor de deuren van het shoppingcenter. De capaciteit was beperkt, maar de toeloop was ook groter dan eind 2020. En dat kwam niet alleen door de Nederlanders, die in Wijnegem maar goed waren voor 10% van de bezoekers. © JAA

Wijnegem -

2021 werd voor het Wijnegemse shoppingcenter niet zo rampzalig als het eerste coronajaar. “We zijn best blij met onze zes miljoen bezoekers. Dat zijn er nog altijd 23% minder dan in het laatste normale jaar 2019. Maar toch ook 23% meer dan in 2020”, blijft general manager Katrien Geysen positief na een jaar vol ups-and-downs. “Wie kwam winkelen, gaf bovendien meer uit. Onze modezaken trokken weer aan. De horeca heeft nog het hardst afgezien.”

Jan Auman

Elke nieuwe versoepeling of verstrenging – en het ging flink op en neer vorig jaar – was meteen voelbaar in de gangen en 250 winkels van het grootste Vlaamse winkelcentrum. Een volledige lockdown – in 2020 bleef Wijnegem noodgedwongen 47 dagen volledig gesloten – kregen de handelaars gelukkig niet meer te verduren. Maar de fameuze paaspauze - toen winkelen nog wel mocht, maar alleen na afspraak - heeft hen flink pijn gedaan.

“In april leidde dat tot 53% minder bezoekers tegenover het precoronajaar 2019. Ook in december, toen het winkelen met twee werd ingevoerd en onze capaciteit beperkt werd tot 7.100 mensen, zagen we onmiddellijk de gevolgen: -26%”, illustreert Katrien Geysen, die voor vastgoedbeheerder Ceusters nu al enkele jaren aan het hoofd staat van het management in Wijnegem.

Katrien Geysen, general manager van Wijnegem: de gangen van het winkelcentrum bleven in 2021 gelukkig al heel wat minder leeg dan in 2020.

Katrien Geysen, general manager van Wijnegem: de gangen van het winkelcentrum bleven in 2021 gelukkig al heel wat minder leeg dan in 2020. © JAA

Meer uitgeven

Maar optimistisch als ze is, koppelt Geysen hier meteen twee positieve tendensen aan. “Bij elke versoepeling van de coronaregels, zagen we onze bezoekers gelukkig telkens ook snel weer terugkeren. Dat is een hele geruststelling, ook voor wat ons nog te wachten staat, want de toestand blijft natuurlijk onzeker”, aldus de manager.

“Eveneens een opsteker is dat wie komt winkelen, merkelijk meer uitgeeft dan vroeger. Zo bleef het omzetverlies in december met -9% beperkt in verhouding tot de grotere terugloop in diezelfde maand qua bezoekers (-26%). Onze cadeauwinkels zaten de voorbije feestmaand zelfs al opnieuw op hun niveau van 2019. Daar konden ze een jaar eerder alleen maar van dromen.”

“En ook de modezaken deden het met eindejaar weer veel beter dan in 2020. Daar bleef de omzetdaling beperkt tot -10%. We zagen dat de mensen opnieuw feestelijke kledij kochten omdat ze opnieuw mensen konden ontvangen of op restaurant mochten. En ook het moment dat we met z’n allen opnieuw naar kantoor gingen werken, had meteen invloed op de omzet van onze boetieks.”

Manager Katrien Geysen in opperbeste stemming bij de glorieuze heropening met ruime persbelangstelling van de ‘levensbelangrijke’ horecazaken in Wijnegem met onder meer minister Annelies Verlinden en horeca-woordvoerder Matthias De Caluwe.

Manager Katrien Geysen in opperbeste stemming bij de glorieuze heropening met ruime persbelangstelling van de ‘levensbelangrijke’ horecazaken in Wijnegem met onder meer minister Annelies Verlinden en horeca-woordvoerder Matthias De Caluwe. © JAA

Horeca levensbelangrijk

In 2021 ondervond Wijnegem shoppingcenter hoe belangrijk de horeca is voor het hele winkelcentrum. “Sinds de geplaagde uitbaters in juni eindelijk weer mensen mochten bedienen, bleef onze globale bezoekersterugloop beperkt tot -10%”, citeert Geysen uit haar jaarrapport vol cijfers.

“Toen de cafés en restaurants eerder op het jaar nog dicht moesten blijven, liepen de gangen vooral ’s avonds snel leeg. Iedereen ging vroeg naar huis om te eten. Mensen bleven niet of zelden tot 20u kuieren. De dag dat minister Annelies Verlinden (CD&V) en horecaman Matthias De Caluwe het eerste glas kwamen drinken in één van onze pas heropende horecazaken, was voor mij de meest gelukkige van heel 2021. Maar het mooie liedje bleef niet duren. De huidige capaciteitsbeperking is opnieuw vooral lastig voor onze horeca. Er lopen gewoon minder potentiële eters en drinkers rond.”

Ondanks de moeilijke omstandigheden, bleef het grote retailschip Wijnegem in 2021 een opvallend stabiele koers varen. Haast niemand viel overboord. “We noteerden slechts twee faillissementen”, zegt Geysen niet zonder trots. “En dat betrof dan ook nog ketens die nationaal de boeken neerlegden: modeketen Pimkie en lederwaren Transit. Die laatste is overigens alweer heropgestart door overnemer Gilance.”

“Dat onze eigenaars ook in 2021 kortingen op de huurgelden toestonden, heeft zeker geholpen voor sommige handelaars om het hoofd boven water te houden”, weet Geysen. “Ze kwamen trouwens nog met meer steun voor onze huurders op de proppen. Na de investering in een grote ‘pick & collect’-automaat in 2020, stelden de eigenaars dit keer een digitaal afsprakenplatform gratis ter beschikking van handelaars die snel moesten schakelen. Er worden ook stewards ingezet om mee te waken over het respecteren van de maximumbezetting.”

Nog een opsteker: negen nieuwe winkels

General manager Katrien Geysen trekt zich op aan het feit dat in 2021 ondanks zeer ‘wisselvallig weer’ toch negen nieuwe winkels bewust voor Wijnegem kozen om een winkel te openen: Fox (speelgoed), K-way (regenmode), Tezenis (homewear en lingerie), State of Art (herenkleding) Italissimo (traiteur), KIKO (make-up), Name It (kinderkleding), Bershka (jongerenmode) en Gilance (handtassen).

“Heb je bovendien opgemerkt dat Zara in tal van Vlaamse steden en gemeenten winkels heeft gesloten in 2021, maar zijn winkel in Wijnegem ombouwde tot flagshipstore en de oppervlakte ervan meer dan verdubbelde tot 2.540 vierkante meter?”, ziet Geysen nog meer ‘opklaringen’ boven het shoppingcenter.

“Daarnaast groeide ook Scotch & Soda van 100 naar 260 vierkante meter en besloot Cookoon, dat toffe keukenspullen verkoopt, van haar tijdelijke pop-upzaak een vaste winkel te maken.”

Studio Pets opent in maart een nieuwe winkel in Wijnegem en kondigt dat nu al groots aan. 

Studio Pets opent in maart een nieuwe winkel in Wijnegem en kondigt dat nu al groots aan. © JAA

Het vertrouwen van de ketens in Wijnegem lijkt nog niet te zijn aangetast. Een ander teken dat in die richting wijst, is de nu al aangekondigde komst van Studio Pets. De Nederlandse keten, waar jonge dierenvrienden knuffels en schoolspullen vinden geïnspireerd op katten, honden en andere lieve beestjes, zal in maart de deuren openen. Studio Pets kondigt dat nu al prominent aan op de vitrine van zijn winkelpand.

“Er is zeker ook leegstand, maar met zes tot zeven panden zitten we hiermee aan het ‘normale’ cijfer dat er altijd wel is geweest, ook in meer florissante tijden”, besluit Geysen.

“Hopelijk straks ook opnieuw BV’s in ons winkelcentrum”

“We hopen dit jaar naast ‘shop’, ‘eat’ eindelijk ook weer ‘enjoy’ te kunnen aanbieden aan de mensen.” Zo luidt de nieuwjaarswens van manager Katrien Geysen.

Ze refereert naar de slogan die het winkelcentrum sinds enkele jaren in het vaandel draagt en waarin die drie attracties naar voor worden geschoven: winkelen, eten en plezier beleven. Dat laatste gebeurde in het verleden onder meer met optredens van allerhande BV’s. Zo stelde Niels Destadsbader eind 2019 nog zijn nieuwe album voor op het tjokvolle centrale plein van het shoppingcenter. Ook Marie Verhulst liet zich in Wijnegem voor het eerst bewonderen als het nieuwe baasje van Samson.

Sinds corona de hoofdrol heeft opgeëist, is er niks van dat alles meer te beleven. Sinterklaas mocht, weliswaar gemaskerd en vanop afstand, al wel opnieuw kinderen ontvangen in zijn residentie. En ook de nieuwe Mega Mindy wist met haar magische krachten nog door de mazen van het coronanet te glippen. Maar zij waren uitzonderingen.

Taferelen van niet eens eens zo lang geleden: Niels Destadsbader zingt live voor een uitzinnig publiek in Wijnegem.

Taferelen van niet eens eens zo lang geleden: Niels Destadsbader zingt live voor een uitzinnig publiek in Wijnegem. © JAA

“Dankzij de vindingrijkheid van ons team hebben toch tienduizend kinderen Sinterklaas kort en veilig kunnen ontmoeten. Ze konden daarbij onder meer een avontuurlijk pietenparcours afleggen”, geeft Katrien Geysen een voorbeeld van de inventiviteit waarmee Wijnegem toch ook in deze coronatijd leven in de brouwerij probeert te brengen.

“Maar ook wij willen natuurlijk het liefst van al opnieuw bruisende concerten en andere evenementen met grote toeloop organiseren. Het was ons handelsmerk geworden. Meest pijnlijke voorval in dat verband het voorbije jaar was Metejoor. Die zou hier eind oktober optreden voor Rode Neuzen Dag. Dat concert hebben we in extremis moeten afgelasten omdat de populaire zanger thuis zat met… corona.”

Uitbreidingsplannen blijven actueel: nog dit jaar bouwaanvraag

Uitgerekend het voorbije nieuwe coronajaar verrasten de eigenaars van Wijnegem shoppingcenter – de Franse groep AXA en internationale vastgoedfondsbeheerder AEW - door met ambitieuze vernieuwings- en uitbreidingsplannen voor de dag te komen. De bouwaanvraag wordt medio 2022 verwacht.

Ze willen het winkelcentrum opsmukken, nog wat groter en attractiever maken door onder meer een bioscoop met twaalf zalen, voedingsmarkt met drankenhal en hippe attracties zoals een escaperoom, trampolinepark en/of bowlingbaan te integreren. De eigenaars willen inspelen op de snel veranderende gewoontes van consumenten. Kerngedachten daarbij zijn meer afwisseling en beleving.

De uitbreiding zou gebeuren aan de westzijde van de site, aan de Krijgsbaan en Turnhoutsebaan, boven een deel van het bestaande gebouw en de gelijkvloerse parking. Wijnegem maakte de plannen bekend in het voorjaar, toen het einde van de coronatunnel in zicht leek. Maar ook nu duidelijk is dat dit nog niet het geval is, blijven de plannen actueel.

Een impressie van hoe het vernieuwde Wijnegem shoppingcenter er in 2025 kan uitzien, langs de zijde van KFC en inkom 10 zijde Krijgsbaan.

Een impressie van hoe het vernieuwde Wijnegem shoppingcenter er in 2025 kan uitzien, langs de zijde van KFC en inkom 10 zijde Krijgsbaan. © Wijnegem Shop Eat Enjoy

Afgeslankt

“Uit een reeds uitgevoerde milieueffectrapportage, blijkt dat het aangewezen is om de voorziene extra winkeloppervlakte (+5182 m²) terug te brengen tot slechts tweeduizend vierkante meter om de impact op de omgeving onder meer qua mobiliteit te verminderen”, licht projectmanager Wim Verstockt de stand van zaken toe.

“We laten de plannen momenteel hertekenen, maar we gaan hier zeker mee door. Een signaal dat de eigenaars blijven geloven in de toekomst van fysiek winkelen. Het is de bedoeling om medio 2022 de bouwaanvraag in te dienen bij de gemeente. Hopelijk kan die ons ook nog dit jaar een vergunning afleveren. We hopen de vernieuwde vleugel van Wijnegem in 2025 te kunnen openen.” (jaa)

 
De exclusieve beauty corner van de nieuwe flagshipstore van de nu dubbel zo grote Zara.

De exclusieve beauty corner van de nieuwe flagshipstore van de nu dubbel zo grote Zara. © JAA

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten