Dag en nacht controles aan werken in Boorsem: voor eerst mobiele trajectcontrole in Limburg

  

 ©  MMD

Maasmechelen -

Een heel jaar lang zal er aan de werken op de E314 in Boorsem gecontroleerd worden. Voor het eerst wordt in Limburg ook de mobiele trajectcontrole ingezet. Dinsdag - dag 2 van de werken - was er al een eerste controle. 7,3% van de gecontroleerde voertuigen reed sneller dan toegelaten.

Mireille Maes en Zahra Boufker

Bij de controles van dinsdag net na de avondspits in de richting van Nederland werd met de mobiele radar geflitst. 4.098 voertuigen werden gecontroleerd, 300 reden sneller dan de toegelaten 70 km/uur. “De hoogst gemeten snelheid was 118 km/uur. Veel te snel, daar bestaat geen discussie over, we stellen wel vast dat bijna 93% van de bestuurders zich wel aan de opgelegde snelheid van 70 km/uur houdt, dat laatste stelt ons al een beetje gerust”, zegt commissaris Gerry Peeters, diensthoofd bij de Limburgse Wegpolitie.

De controle was de eerste in een lange rij die er gedurende werken - in de twee rijrichtingen - zullen gebeuren. “Vrijdag worden de superflitspaal en de mobiele trajectcontrole in dienst genomen. De trajectcontrole is een van de nieuwere controlemethodes die inzetbaar is op plekken waar er langere tijd kan worden gecontroleerd zoals in Boorsem waar de werken langer duren. Want zo’n toestel moet correct geijkt worden. Voor kortere periodes zijn er andere betere manieren zoals een radar.”

“Door veel te controleren tijdens de werken hopen we de veiligheid te verhogen”, zegt commissaris Gerry Peeters. 

“Door veel te controleren tijdens de werken hopen we de veiligheid te verhogen”, zegt commissaris Gerry Peeters. ©  ZB

Accordeon

Door op drie fronten op snelheid te controleren, is de boodschap: hou u ter hoogte van de werken aan de 70 km/uur. Want de kans dat u wordt geflitst, is zeer groot. “Uit het verleden hebben we bepaalde lessen geleerd over hoe de veiligheid op de autosnelweg ter hoogte van werken verbeterd kan worden. Goede belijning is er eentje van. Maar ook de methode waarop we controleren is er eentje. Voordeel van zo’n trajectcontrole is dat bestuurders met een gematigde snelheid de werken passeren. En zo vermijd je een ‘accordeoneffect’, ook op de plekken waar de rijstroken verspringen.”

Veiligheid

Bijkomend wordt ook de veiligheid op de werf voor de wegwerkers verbeterd. “Want werken op een plek waar het verkeer veel te snel passeert, is niet fijn. Maar ook de veiligheidsafstand tussen voertuigen - het bumperkleven - en het gebruik van gsm achter het stuur zijn dingen waarop we op zeer regelmatige basis daar gaan controleren. Het zijn allemaal overtredingen die kunnen leiden tot ongevallen. Door daarop toe te spitsen, hopen we van de werf in Boorsem een veilige werf te maken”, besluit de commissaris.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten