Met renovatie Sluizenstraat start eerste van reeks ingrijpende werken: “Auto’s schoonmaken langs een werf? We gaan een moeilijk periode tegemoet”

Kenny Aernouts, zaakvoerder van selfcarwash Dibo en benzinestation Joosen & Co: “Onze beide zaken blijven open.”. 

Kenny Aernouts, zaakvoerder van selfcarwash Dibo en benzinestation Joosen & Co: “Onze beide zaken blijven open.”. © JAA

Schoten -

Een keten van grote wegwerkzaamheden zal Schoten de komende jaren in de greep houden. Het eerste dominosteentje valt in de Sluizenstraat, die vanaf maandag 17 januari gedeeltelijk gerenoveerd en voor de rest van het jaar onderbroken wordt. Daarna volgen aansluitend de Hendrik Consciencestraat en Villerslei. “Een carwash uitbaten langs een opgebroken weg? Niet gemakkelijk. Maar we houden de moed erin en blijven de hele tijd bereikbaar, zo is ons toch beloofd”, aldus Kenny Aernouts, medezaakvoerder van tankstation Joosen & Co en carwash Dibo.

Jan Auman

De volledige herinrichting van de Villerslei moet in 2023 de allergrootste werf worden. Maar voor het zover is, gaan dit najaar de Hendrik Consciencestraat, waar langs beide zijden veilige fietspaden komen, en nu dus al de Sluizenstraat op de schop, toch vanaf Geuzenveldenstraat tot Villerslei.

De ingreep dient vooral om de wateroverlast in de Villerslei, die bij hevige regenval steevast onderloopt, te helpen oplossen. Er komen nieuwe riolen en het regenwater zal voortaan vertraagd worden afgevoerd naar de Brakkenbeek.

“We maken van de gelegenheid gebruik om dit stuk van de Sluizenstraat ook bovengronds beter en veiliger te maken”, aldus schepen van Openbare Werken Wouter Rombouts (N-VA). “Zo pakken we het door fietsers veelgebruikte kruispunt met de Geuzenveldenstraat aan. Er komen geen verkeerslichten en het wordt evenmin verhoogd. Het kruispunt krijgt wel een opvallende gele kleur die automobilisten zal aanzetten tot vertragen. Er hangen al smileys om datzelfde effect te bereiken.”

Wachtvak voor fietsers aan Geuzenveldenstraat

Zo zal het nieuwe kruispunt van Geuzenveldenstraat (onder)  en Sluizenstraat (boven) eruitzien. In het rood bovenaan bij het jaagpad het ingetekende wachtvak voor fietsers.

Zo zal het nieuwe kruispunt van Geuzenveldenstraat (onder) en Sluizenstraat (boven) eruitzien. In het rood bovenaan bij het jaagpad het ingetekende wachtvak voor fietsers. © Gemeente Schoten

“Dankzij een nieuw opritje en verlaagde boordsteen, kunnen fietsers vanuit de Geuzenveldenstraat in de toekomst zonder vervelende slingerbewegingen mee met de rest van de verkeersstroom het kruispunt oprijden en mooi aansluiten op het jaagpad langs de vaart”, vervolgt Rombouts. “In omgekeerde richting komt er bij het jaagpad een wachtvak waar fietsers een rustig moment kunnen uitkiezen om over te steken. Wie zich daarbij onzeker voelt, kan met de fiets aan de hand altijd het zebrapad gebruiken om de Sluizenstraat te dwarsen. We voorzien in de Geuzenveldenstraat dichtbij de Sluizenstraat zowel een stuk fietspad als twee fietssuggestiestroken.”

De gemeente investeert 1,5 miljoen euro in de renovatie van de Sluizenstraat. Dat is een belangrijke invalsweg vanaf het Albertkanaal richting Schotenhof, maar ook heel wat bedrijven en het gemeentelijk containerpark liggen er. Mede daarom wordt de lange werftijd – pas eind december worden de laatste voetpaden goedgelegd – in vier fasen opgesplitst. Aannemer Colas start maandag aan de Geuzenveldenstraat waardoor de Sluizenstraat ter hoogte van dat kruispunt al zeker tot half maart 2022 onderbroken blijft.

De werfborden staan klaar om het doorgaand verkeer vanaf maandag 17 januari uit de Sluizenstraat te weren.

De werfborden staan klaar om het doorgaand verkeer vanaf maandag 17 januari uit de Sluizenstraat te weren. © JAA

Joosen & Co

Het wordt flink aanpassen voor heel wat Schotenaren en de werf is geen fijn nieuws voor Gerda Joosen en haar zonen Kenny en Tom Aernouts. Zij zijn al zowat dertig jaar de uitbaters van het populaire benzinestation Joosen & Co vooraan in de Sluizenstraat. Daar tegenover openden ze ruim twintig jaar geleden ook nog een selfcarwash.

“Gaan de mensen nog een ommetje maken om tot bij ons te geraken? We hopen natuurlijk van wel”, zegt Gerda wat onzeker met de benzinepomp in de hand. “Het wordt hoe dan ook een moeilijk periode. Maar we trekken ons op aan de medewerking van de gemeente die ons goed informeerde en ons verzekerde dat we altijd op de een of andere manier bereikbaar zullen zijn. De eerste maanden geraken de mensen hier alleszins nog zonder grote problemen via de Villerslei. We gaan nu ons uiterste best doen om onze klanten in de watten te leggen.”

Gerda Joosen blijft paraat  aan haar pomp in de Sluizenstraat, ook al wordt die straks ingepalmd door stratenmakers en onderbroken voor het verkeer.

Gerda Joosen blijft paraat aan haar pomp in de Sluizenstraat, ook al wordt die straks ingepalmd door stratenmakers en onderbroken voor het verkeer. © JAA

Kenny Aernouts kijkt vooral op tegen het moment dat het wegdek opgebroken wordt over een langere strook. “Je auto schoonmaken als je er honderd meter verder mee door het stof moet, is niet echt aanlokkelijk. We kijken het wat aan, maar zijn overgeleverd aan de gemeente en aannemer. Ik hoop binnenkort met de werfleider goede afspraken te kunnen maken. Alternatieven hebben wij niet. We liggen vlak tegen de vaart. Als we achteraan een tijdelijke uitrit zouden maken, rijden onze klanten recht het water in.”

Flexibele werfborden

De werfzone en de officiële omleiding voor het doorgaand verkeer.

De werfzone en de officiële omleiding voor het doorgaand verkeer. © Gemeente Schoten

Op de dienst wegen en mobiliteit van de gemeente bevestigt diensthoofd Yannick Scherpereel alvast dat de handelaars zo goed als doorlopend bereikbaar zullen zijn. “We zullen dit met naamsvermelding ook duidelijk aangeven op infoborden bij het begin van de afgesloten werfzone en zullen daarbij ook steeds vermelden via welke route je nog wel tot bij de bewuste zaak of onderneming geraakt. Want dat zal naarmate de werf opschuift, soms wijzigen.”

De omleiding voor doorgaand verkeer loopt via Hoogmolendijk, Wijnegembaan, Leo Van Hullebuschstraat, Hendrik Consciencestraat, Venstraat en Villerslei. Fietsers en voetgangers kunnen gebruik blijven maken van het jaagpad. Het verbod op zwaar vrachtverkeer in de Leo Van Hullebuschstraat wordt daarom tijdelijk opgeheven.

Bedrijven en woningen in de Sluizenstraat tussen Hoogmolendijk (Albertkanaal) en Geuzenveldenstraat hebben een gegarandeerde vrije in- en uitrit via Hoogmolendijk. In de Geuzenveldenstraat zal tijdens de duur van de werken een verbod van +3,5 ton gelden, zodat dit geen sluiproute kan worden voor truckers.

Fietsers zullen nog wel door kunnen op het kruispunt Geuzenveldenstraat en Sluizenstraat, maar zoals dit bord aangeeft moeten ze afstappen.

Fietsers zullen nog wel door kunnen op het kruispunt Geuzenveldenstraat en Sluizenstraat, maar zoals dit bord aangeeft moeten ze afstappen. © JAA

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten