In de toekomst minder rijbanen op Leuvense ring? “We kijken met open vizier naar alle opties”

Dit jaar zal ook een studie starten over de herinrichting van het stuk van de ring dat loopt vanaf de Bodartparking tot de Naamsepoort. 

Dit jaar zal ook een studie starten over de herinrichting van het stuk van de ring dat loopt vanaf de Bodartparking tot de Naamsepoort. ©  hsb

Het Agentschap Wegen en Verkeer onderzoekt de mogelijkheden om de Tervuursevest aan de ring in Leuven her in te richten. Dat meldt het Agentschap zaterdag, en zegt ook David Dessers (Groen), schepen van Mobiliteit in Leuven. Een van de mogelijkheden is het verminderen van een rijvak.

Bron: BELGA

Deze week raakte bekend dat de stad Mechelen in de toekomst eenrichtingsverkeer zal toepassen op haar ring. Voor de Leuvense ring is die mogelijkheid ook onderzocht. Omdat de Leuvense ring een pak meer openbaar vervoer te slikken krijgt dan Mechelen, bleek die optie niet haalbaar. In Leuven is de ring ook een stuk langer dan in Mechelen, waardoor automobilisten langer zouden moeten omrijden. (lees verder onder de video)

Leuven onderzoekt mogelijkheid om aantal rijbanen op de ring te verminderen . © ROBtv

Wat wel een mogelijkheid is, is het verminderen van een rijvak op het stuk van de Tervuursevest. Op dit moment zijn er nog geen details bekend over hoe haalbaar en realistisch dat idee is. Het Agentschap houdt rekening met de beschikbare ruimte, het aantal passanten, welke vervoersmiddelen ze gebruiken enzovoort. "We kijken met een open vizier naar alle opties", zegt het Agentschap. "Het is een complexe oefening, waar we zowel de fiets, de wagen als het openbaar vervoer een volwaardige plaats willen geven." 

Dit jaar zal ook een studie starten over de herinrichting van het stuk van de ring dat loopt vanaf de Bodartparking tot de Naamsepoort. (blg)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten