Amper drie auto’s kosten nog minder dan 10.000 euro
© BART DEWAELE
Zonder corona zou dit weekend het 99ste Autosalon begonnen zijn op de Heizel. Maar net als vorig jaar is het dus afgelast en kunnen klanten saloncondities krijgen bij hun garagehouder. Wij gingen op zoek naar de goedkoopste auto’s en stelden vast dat er nog maar drie zijn onder de 10.000 euro terwijl dat er in 2020, op het laatste echte Autosalon, nog tien waren. Hoe komt dat?
Op het Autosalon van 2020 vond je de volgende auto’s die minder dan 10.000 euro kostten:
• Dacia Logan: 7.790 euro of 9.190 euro voor de break
• Dacia Sandero: 8.190 euro
• Citroën C1: 8.580 euro
• Renault Twingo: 8.675 euro
• Toyota Aygo: 8.810 euro
• Peugeot 108: 8.950 euro
• Mitsubishi SpaceStar: 8.990 euro
• Fiat Panda: 9.390 euro
• Hyundai i10: 9.434 euro
• Citroën C3: 9.870 euro
Maar wie in 2022 een nieuwe auto wil kopen en niet meer dan 10.000 euro wil uitgeven, zal niet te kieskeurig mogen zijn. Los van allerlei voorwaarden kost een basismodel van de Mitsubishi SpaceStar bijvoorbeeld vandaag al 13.990 euro, en de nieuwe Toyota Aygo heb je maar vanaf 12.195 euro. Een aantal andere kleintjes, zoals de Dacia Logan, worden zelfs niet meer gemaakt.
Welgeteld drie modellen vinden we nog onder de 10.000 euro. Zo is de Dacia Sandero wat duurder geworden, maar kan je hem nog kopen vanaf 9.590 euro. Verder is er de Citroën Ami, een nieuw en opvallend elektrisch stadswagentje dat vanaf 7.690 euro te koop is. Met een laadbeurt van 3 uur haal je een maximumbereik van 75 kilometer. Citroën maakt momenteel ook reclame voor de Citroën C3 die tijdens het salon (tijdelijk) voor net geen 10.000 euro wordt verkocht.
De Dacia Sandero. — © Dacia
Citroën Ami — © Citroën
© Citroën
Snufjes
Autokenner Tony Verhelle van Newmobility.news schrikt er niet van dat er nog zo weinig goedkope auto’s worden gemaakt. “Een aantal kleintjes zijn al van de markt verdwenen omdat ze voor de constructeurs niet meer rendabel genoeg zijn. Anderen hebben een facelift gekregen en zijn daardoor duurder geworden.”
Alles is duurder geworden, dus ook de grondstoffen voor de auto-industrie, zegt Verhelle. “Maar klanten zijn ook veeleisender geworden en willen in die kleine auto’s ook snufjes zoals in grotere en duurdere wagens. Ook dat heeft zijn prijs natuurlijk.”
En dan is er volgens Verhelle nog eens de druk van de overheid om in alle auto’s een aantal basisveiligheidsvoorzieningen te plaatsen. Dat wordt allemaal in rekening gebracht zodat we uiterlijk over een paar jaar wellicht geen enkele auto meer zullen kunnen kopen voor minder dan 10.000 euro.
Beste van Plus
Lees ook
Autoverkoop is in vrije val, maar één type wagen kan aan crisis weerstaan: “Daar zijn twee praktische verklaringen voor”
Vorig jaar meer consumentenkredieten afgesloten voor tweedehandswagen dan voor nieuwe auto
Extinction Rebellion kaapt 400 reclameposters en hekelt “valse reclame” van Toyota en BMW
Bijna 68.000 bezoekers voor openingsweekend van autosalon
Video
Hoofdpunten
Indrukwekkende muurschildering van Matthias Schoenaerts plots bedekt door grijze laag isolatie: “Onaangename verrassing”
Ex-werknemers Plopsa teleurgesteld ondanks ontslag van CEO: “Geen enkel woord van excuses voor de slachtoffers. Dat is wrang”
Wat betekent mogelijke overname van Telenet voor het bedrijf? En voor beleggers?
Tweede domper voor Anderlecht: goalgetter Islam Slimani drie weken buiten strijd
Oekraïens koppel nam verkeerde afslag, met bijna fatale gevolgen: eerste Russische soldaat vervolgd voor oorlogsmisdaden dankzij dronebeelden en telefoongesprekken