Over enkele weken is Mechels station volledig afgebroken: “Eind 2024 moet gevel aan stadszijde klaar zijn”

© Joris Herregods, Sven Van Haezendonck

Mechelen -

Na een jaar voorbereidingen is maandagochtend de afbraak van het station in Mechelen van start gegaan. Als alles goed gaat, ligt het hele voorgebouw eind februari tegen de vlakte. “Eind 2024 moet de gevel van het nieuwe stationsgebouw aan stadszijde klaar zijn”, zegt Rudy Van Camp, woordvoerder van Mechelen in Beweging. Drie jaar later moeten alle perrons vernieuwd zijn en ten vroegste in 2030 is ook heel de omgeving opnieuw ingericht.

Sven Van Haezendonck
De afbraak van het station ging maandagochtend omstreeks kwart over acht van start.  

De afbraak van het station ging maandagochtend omstreeks kwart over acht van start.  ©  Joris Herregods

Het was titelvoerend burgemeester Bart Somers (Vld-Groen-m+) die maandag om 8u17 als eerste in de kraan plaatsnam om een hap uit het gebouw te nemen. Daarmee is de sloop ingezet. “Veertien jaar heb ik hierop gewacht. Ik was toen nog een jong manneke met een kort broekske (lacht). In 21 jaar burgemeesterschap is het stationsproject het belangrijkste en meest ingrijpende in de stad”, zegt de Vlaams minister.

Expo 58-stijl

Het was wijlen Antoon Spinoy, een van zijn socialistische voorgangers, die destijds mee de aanzet gaf voor de bouw van het huidige station, een ontwerp van architect Jan Van Meerbeeck. Dat kwam in de plaats van een prachtig oud gebouw dat zwaar beschadigd geraakte door bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

“Het nieuwe moest openen tegen Expo ‘58, maar zoals wel meer projecten liep het vertraging op. In 1959 opende het de deuren”, vertelt Van Camp. Na 63 jaar verdwijnt het modernistische gebouw dus uit het straatbeeld. Al blijven waardevolle elementen zoals de grote mozaïek uit de lokettenzaal wel bewaard.

Voor het huidige station ging dit indrukwekkende monument in de jaren vijftig onder de sloophamer. 

Voor het huidige station ging dit indrukwekkende monument in de jaren vijftig onder de sloophamer. ©  Regionale Beeldbank - Stadsarchief Mechelen

Bart Somers nam als eerste plaats in de kraan. 

Bart Somers nam als eerste plaats in de kraan. ©  Joris Herregods

Net zoals bij de afbraak van het vorige monumentale gebouw gingen er stemmen op om het huidige station te bewaren en renoveren. “Maar functioneel was het niet meer van de tijd. De lokettenzaal lag veel te ver van de perrons”, zegt Rudy Van Camp.

“Neem nu de huidige toegang naar de perrons, die tunnel is geen aangename plek. Hij is te laag en te benepen. Het nieuwe station zal veel ruimtelijker zijn. Dat zie je al op de nieuwe perrons 11 en 12”, vertelt Bart Somers. Die zijn ondertussen meer dan een jaar in dienst, want in december 2020 namen reizigers er voor het eerst de trein. Toen al gingen de voorbereidingen voor de sloop van het station van start.

Asbest verwijderen

Het belangrijkste werk was het verleggen van allerhande leidingen en technische installaties. “Ook het zorgvuldig en behoedzaam verwijderen van het asbest kostte heel wat tijd”, zegt woordvoerder Rudy Van Camp.

Het modernistische gebouw verdwijnt uit het straatbeeld. 

Het modernistische gebouw verdwijnt uit het straatbeeld. ©  Joris Herregods.

Maar maandagochtend was het dan eindelijk zo ver. Na Somers mocht ook waarnemend burgemeester Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+) nog eventjes als kraanmachinist fungeren. Daarna kon het echte werk van start gaan en begon aannemer Van Loo Projects uit Hulshout met de afbraak en dat zal snel gaan.

“Eind februari moet het voorgebouw afgebroken zijn. De achtergevel en perron 1 blijven voorlopig nog overeind. Dat geeft Infrabel de kans om perrons 1 en 2 te ontmantelen”, zegt Peter Tuyteleers, leidend ambtenaar bij de NMBS.

Eerst gevel aan stadszijde

Van zodra dat gebeurd is, wordt het station van de 21ste eeuw stapsgewijs afgewerkt. “Eind 2024 moet de gevel van het nieuwe stationsgebouw aan stadszijde klaar zijn”, vertelt Rudy Van Camp. Dat is een weloverwogen keuze. “De bouw is naar voor geschoven voor het zicht op het Koning Albertplein en om de hinder daar zo snel mogelijk achter de rug te hebben”, legt Van Camp uit.

Een impressie van het toekomstige stationsgebouw aan de zijde van het Koning Albertplein. 

Een impressie van het toekomstige stationsgebouw aan de zijde van het Koning Albertplein. ©  Mechelen in Beweging

Sowieso is heel de omgeving nog jarenlang een werf. Voor de realisaties van de nieuwe perrons 1 tot en met 10 geven de projectleiders zichzelf de tijd tot in 2027. “We doen er alles aan de hinder voor de reizigers te beperken. Het aanbod blijft gegarandeerd, maar het kan wel gebeuren dat er tijdelijk wijzigingen zijn”, zegt Dimitiri Temmerman, woordvoerder van de NMBS.

Als in 2027 de nieuwe perrons een feit zijn, zit het werk er nog niet op. “Dan werken wij aan een nieuwe onderdoorgang en aan de nieuwe ondergrondse fietsenstalling. Tegelijk gebeurt de aanleg van de twee stationspleinen voor- en achteraan het nieuwe station. Met ook de afbraak van het Postzegelviaduct en de bouw van twee nieuwe bruggen over de Leuvense Vaart, moet alles klaar zijn in 2030”, legt Rudy Van Camp uit.

Bart Somers nam als souvenir een stukje steen van het station mee naar huis. Voor de start van de afbraak was hij vergezeld van waarnemend burgemeester Alexander Vandersmissen en schepenen Vicky Vanmarcke en Patrick Princen. 

Bart Somers nam als souvenir een stukje steen van het station mee naar huis. Voor de start van de afbraak was hij vergezeld van waarnemend burgemeester Alexander Vandersmissen en schepenen Vicky Vanmarcke en Patrick Princen. ©  Joris Herregods

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten