Oppositie zet strijd tegen privatisering trajectcontroles in Bonheiden voort: “Gemeente had zich rijk gerekend”

De privatisering van trajectcontroles zorgt in Bonheiden voor veel beroering. 

De privatisering van trajectcontroles zorgt in Bonheiden voor veel beroering. © Marc Herremans 

Bonheiden -

Oppositiepartijen N-VA en Groen in Bonheiden rekenen erop dat het gemeentebestuur niet doorzet met de privatisering van trajectcontroles. Ze voelen zich gesterkt door de tussenkomst van Vlaams minister Bart Somers (Open Vld) om twee gemeenteraadsbeslissingen hierover te vernietigen.

Sven Van Haezendonck

Via het TaaS-project (Trajectcontrole as a Service) wil Bonheiden tien trajectcontroles laten installeren en uitbaten door een consortium van drie privébedrijven. Aanvankelijk was de gemeente van plan om er achttien nieuwe uit te rollen, maar na kritiek van N-VA en Groen stuurde het lokale bestuur van BR30, Open Vld en CD&V de plannen al bij.

De oppositie diende ook een klacht in bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. Daar haalde ze haar gelijk. Minister Somers bevestigde dat de beslissing onwettig was genomen en dat de voorwaarden van het contract ingaan tegen het algemeen belang. “Er ontbrak onder andere een marktbevraging en de wet op de overheidsopdrachten was niet gevolgd”, zegt oppositieleider Guido Vaganée (N-VA).

LEES OOK. Minister Somers vernietigt systeem van private trajectcontrole in Bonheiden

Hij benadrukt dat met de vernieting van de beslissingen niet alle problemen van de baan zijn. “In de begroting rekende de gemeente zich rijk met de inkomsten uit TaaS. Netto rekende de gemeente tot eind 2025 op 626.476 euro inkomsten, maar door de vernietiging kan ze die niet meer inschrijven. Het is tijd om de tering naar de nering te zetten”, legt Vaganée uit.

Bijna 1.400 euro schuld per inwoner

Aan het einde van de vorige bestuursperiode in 2018 - toen N-VA, CD&V en Groen een coalitie vormden - bedroeg de schuld van Bonheiden 175 euro per inwoner. “Zonder TaaS komt de gemeente eind 2025 aan bijna 1.400 euro schuld per inwoner”, zegt Vaganée.

Oud-burgemeester Guido Vaganée legt als oppositieleider het gemeentebestuur het vuur aan de schenen. 

Oud-burgemeester Guido Vaganée legt als oppositieleider het gemeentebestuur het vuur aan de schenen. ©  evb

“Voor een kleine gemeente als Bonheiden met een budget van vijftien miljoen euro is een half miljoen extra echt wel veel geld”, vertelt Barbara Maes, fractieleider voor Groen. Investeringen in trajectcontroles ziet N-VA liever door de lokale overheid zelf gebeuren, zoals in Mechelen het geval is.

“Handhaving snelheid prioriteit”

“Van het vernieuwende mobiliteitsbeleid dat wij vorige bestuursperiode uitrolden, blijft precies niets meer over. Het nieuwe plan ligt op tafel en bevestigt de ideeën uit de vorige legislatuur. Ik ben verbouwereerd dat de schepen nu dat plan aan de kant schuift en naar trajectcontroles grijpt”, legt Maes uit.

Het gemeentebestuur neemt nog geen standpunt in. “We gaan eerst het vernietigingsbesluit bestuderen. Het is nog te vroeg om uitspraken te doen, maar de handhaving van de snelheid is sowieso een prioriteit”, reageert Bart Vanmarcke (Open Vld), schepen van Mobiliteit.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten