Oppositiepartijen ETA+ en Vlaams Belang beginnen met meldpunt voor gevaarlijke verkeerssituaties

Raadsleden Marcel Van Hoof (ETA+) en Frans Poortmans (Vlaams Belang) gaan de meerderheid nog uitnodigen voor een tocht langs gevaarlijke punten die uit hun meldpunt naar voren komen. 

Raadsleden Marcel Van Hoof (ETA+) en Frans Poortmans (Vlaams Belang) gaan de meerderheid nog uitnodigen voor een tocht langs gevaarlijke punten die uit hun meldpunt naar voren komen. © Joren De Weerdt

Heist-op-den-Berg -

De Heistse oppositiepartijen ETA+ en Vlaams Belang richtten samen een meldpunt voor gevaarlijke verkeerssituaties op. “Vaak zijn er gebreken die weinig kosten om aan te pakken, maar die wel zwarte punten creëren”, zegt raadslid Marcel Van Hoof (ETA+). “Door ze op te lijsten, willen we de meerderheid meteen een handje helpen.”

Kristof Van Rompaey

“Ik herinner me dat het bestuur tijdens de vorige legislatuur ging rondfietsen om de slechte fietspaden te bekijken. Hadden ze toen naar de goede gezocht, dan hadden ze zeker sneller thuis geweest”, zegt raadslid Marcel Van Hoof (ETA+). “Daarom nodigen we inwoners bij deze uit om lastige verkeerssituaties aan ons door te geven. Om de drie maanden brengen we er enkelen van naar voren, zodat de meerderheid de tijd krijgt om alles te bekijken.”

Fietstocht met meerderheid

“We zitten al met een beperkte oppositie, dus reiken ETA+ en Vlaams Belang elkaar de hand rond dit thema”, vult Van Hoof aan. “We willen alle deelgemeenten bereiken, wat ons met drie raadsleden zeker lukt: Frans Poortmans (Vlaams Belang) zit in de buurt van Wiekevorst en Bruggeneinde, Jan Baestaens (ETA+) zit aan de overkant van de N10, ikzelf zit in Heist-centrum. Over enkele maanden, en als corona het toestaat, nodigen we de meerderheid uit om mee langs de genoteerde zwakke punten te fietsen.”

Tijdens de voorbije gemeenteraad haalden zowel Van Hoof als Poortmans enkele concrete voorbeelden van gevaarlijke punten aan. Poortmans had het onder meer over de aanplanting van bomen langs de Morkhovenseweg in Wiekevorst die volgens hem het zicht belemmeren. Over de hagen in de Lostraat in Heist maakte hij een soortgelijke opmerking. Van Hoof kaartte op zijn beurt de verkeerssituatie aan de spoorwegburg in de Hoge Brugstraat aan.

Overtreders pakken

“Je kunt daar geen zebrapad leggen, maar wat ons betreft, kan de situatie er wel anders opgelost worden”, zegt Van Hoof. “Bekijk er de snelheid, desnoods met een zone dertig, en zorg er voor signalisatie en controle.”

Schepen van Lokale Mobiliteit Katleen Vantyghem (N-VA) liet nog vallen dat een maximaal toegelaten snelheid van 30 kilometer per uur op die locatie behoorlijk traag is. “Snelheidsbeperkingen moeten realistisch blijven”, vindt ze. “Daar kan ik nog inkomen, maar dan nog kun je er een bord zetten en ervoor zorgen dat snelheidsovertreders er worden gepakt”, vindt Van Hoof.

Wie een gevaarlijk punt kent, kan dat mailen naar Van Hoof en/of Poortmans, eventueel met foto’s. “Alles wat met veiligheid en snelheid te maken heeft, kun je ons laten weten”, zegt Van Hoof. “Er zijn genoeg kleine ingrepen bij die met weinig geld opgelost raken, zoals bomen en wegwijzers die het zicht belemmeren of verkeersborden die in de weg staan.”

marcelvh55@gmail.com, frans.poortmans@telenet.be.
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Sportnieuws uit Heist-op-den-Berg