Voor eens en altijd: is bruin brood echt zoveel gezonder dan wit?

 

De keuze tussen verschillende broden is groot, maar welke sneetjes zijn nu het gezondst? En is bruin brood überhaupt wel zo bruin als het lijkt? Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZA, maakt je wegwijs.

Hanne Vandenweghe

Het verschil tussen bruin en wit brood zit hem vooral in de vezels. Bruin brood bevat er meer, waardoor we ons langer verzadigd voelen. Wit brood geeft zowaar geen verzadigd gevoel - tenzij je grotere porties eet. Het zit vol koolhydraten, bevat een beetje eiwitten, maar dus heel weinig vezels. Door deze samenstelling zal ons lichaam wit brood snel verteren, wat ertoe leidt dat een hongerig gevoel weer sneller opduikt.

Let wel: brood dat er bruin uitziet, is daarom nog niet vezelrijk. Het is mogelijk dat de gebruikte granen zijn bijgekleurd met gebrande mout. Een bekend voorbeeld hiervan is waldkorn brood, dat er bijna zwart uitziet maar geen vezelrijke samenstelling garandeert. Meergranenbrood bevat dan weer veel granen en klinkt gezond, al is de naam ook geen synoniem van vezelrijk. In de mix kunnen ook bijgekleurde granen en meelsoorten zoals witte speld- en tarwebloem zitten .

Volle granen, beste granen

Bij de bakker kun je moeilijk in detail bestuderen of je al dan niet voor een vezelrijk brood kiest. Bij voorverpakte broden kun je je wel laten leiden door de informatie op de verpakking. Check of er meer dan 4 gram vezels per 100 gram in verwerkt zitten. Een gezond brood bestaat volgens richtlijnen het best uit dertig procent volle granen. Werp ook een blik op het aantal kilocalorieën van het brood. Een gezonde richtlijn is 275 kilocalorieën per 100 gram. Zodra noten en rozijnen worden toegevoegd, stijgt het aantal kcal.

Conclusie: een bruin brood is doorgaans gezonder dan de witte variant, maar volkorenbrood is eigenlijk de gezondste optie. Dat bestaat voor de volle honderd procent uit volle granen en is heel vezelrijk. Je hebt sneller een vol gevoel, waardoor je porties onder controle zijn. Een vezelrijk eetpatroon biedt een meerwaarde voor de algemene gezondheid en voor een gezonde darmflora in het bijzonder. In ons darmstelsel leven immers veel goede bacteriën die blij zijn met de voedingsstoffen die volkorenbrood te bieden heeft.

Slim switchen

Toch verknocht aan wit brood? Switch niet meteen naar bruin of volkoren, maar las eventueel een overgangsperiode in. Als je als ontbijt, lunch of avondmaal gemiddeld drie witte boterhammen eet, introduceer dan één sneetje van een vezelrijker product toe en bouw een nieuwe gewoonte op. Sommigen vinden (volkoren) zuurdesembrood een smakelijke optie - die makkelijker verteerbaar is. Deze broden hebben door hun bereidingsproces, waarvoor geen gist wordt gebruikt, een ander smaakje. Net omdat het brood zelf al heel smaakvol is, gebruik je misschien minder spreads of beleg. En dat is op zich een weer een uitstekende zaak aan portiecontrole te doen.

Stem op de Beste Bakker van Vlaanderen

Het Nieuwsblad en Bakkers Vlaanderen gaan samen met Nostalgie op zoek naar de Beste Bakker van iedere gemeente en van Vlaanderen. Stem vanaf nu op jouw favoriete bakker via de gratis app van Het Nieuwsblad. Heb je onze app nog niet op je smartphone? Geen probleem, je vindt hem gratis in de App Store of Google Play Store.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten