Forse economische boom wordt afgeremd door tekort aan chips

DAF krijgt meer orders dan het trucks kan produceren

Het jaar 2022 kondigt zich groots aan voor de Eindhovense vrachtwagenproducent met vestiging in Oevel. 

Het jaar 2022 kondigt zich groots aan voor de Eindhovense vrachtwagenproducent met vestiging in Oevel. © DAF

Het jaar 2022 kondigt zich dan ook groots aan voor de Eindhovense vrachtwagenproducent met vestiging in Oevel. “De sterren staan gunstig”, zegt president-directeur Harry Wolters. 

Het jaar 2022 kondigt zich dan ook groots aan voor de Eindhovense vrachtwagenproducent met vestiging in Oevel. “De sterren staan gunstig”, zegt president-directeur Harry Wolters. © DAF

1 / 2
Oevel (Westerlo) -

Na de zware dip in 2020 ten gevolge van de coronacrisis begon DAF Trucks in 2021 al snel aan een steile klim opwaarts wat de productie van vrachtwagens betreft. In 2022 gaat de autobouwer op die relance door en kan het zelfs op absolute recordcijfers afstevenen: er zijn meer klantenorders dan DAF trucks kan produceren. President-directeur Harry Wolters: “De schaarste aan chips zet vandaag een rem op onze groei.”

Marc Helsen

Nog wel meer autoproducenten vinden dat ze de beste auto’s ter wereld produceren, maar bij DAF slaagden ze er in 2021 wel in om met drie verschillende nieuwe vrachtwagens (de XF, de XG en de XG+) de prijs ‘International Truck of the Year’ in de wacht te slepen. Daarbovenop wonnen ze ook nog een de prijs voor ‘Innovatieve Truck van het Jaar’.

Het jaar 2022 kondigt zich dan ook groots aan voor de Eindhovense vrachtwagenproducent met vestiging in Oevel. “De sterren staan gunstig”, zegt president-directeur Harry Wolters. Maar net nu wordt het bedrijf geplaagd door de wereldwijde grondstoffencrisis.

“Het wordt een dynamisch jaar”

“Onze productie in Oevel en Eindhoven wordt momenteel geremd door een tekort aan materialen. Vooral chips zijn erg moeilijk te krijgen”, zegt Harry Wolters. ”Het gaat daarbij niet alleen over ingewikkelde, programmeerbare chips, maar ook over relatief eenvoudige aan/uit-chips die bij wijze van spreken in speelgoed zitten.”

DAF jaagt dan ook overal ter wereld op chips. “Een moeilijkheid is de bewerkingen die chips tijdens hun productie ondergaan”, stipt Wolters aan. “Ze worden bijvoorbeeld gemaakt in Taiwan, ondergaan een bewerking in Maleisië en dan nog een afwerking in Texas. Dat is een complex productieproces, met veel transport onderweg. We zoeken naar alternatieven. In 2022 worden chips onze grootste uitdaging én ons grootste risico. We worden geconfronteerd met het snelle herstel van de vraag naar vrachtwagens en daarbovenop de explosie van materiaaltekorten.”

In aanvulling op de eerdere order van 879 all wheel drive CF Military trucks, heeft de Belgische Defensie bij DAF een bestelling gedaan voor nog eens negen zware trekker/oplegger-combinaties. 

In aanvulling op de eerdere order van 879 all wheel drive CF Military trucks, heeft de Belgische Defensie bij DAF een bestelling gedaan voor nog eens negen zware trekker/oplegger-combinaties. © DAF

Containermiserie

Komt daar nog eens bij dat het transport met containers is vervijfvoudigd in prijs. “Vóór de pandemie en de problemen met de Ever Given in het Suezkanaal kostte een container 1.500 tot 2.000 euro, nu moeten we tussen de 8.000 en de 12.000 euro betalen. Reken daarbij schaarsheid aan grondstoffen, plus de stijgende inflatie en je begrijpt dat we een dynamisch jaar tegemoet gaan.”

De hoge brandstofprijzen baren DAF minder zorgen: “In Duitsland steeg de dieselprijs wel tot 1,40 euro per liter, maar onze nieuwe trucks zijn tien procent zuiniger geworden. Daar hebben we kansen.”

DAF produceerde het afgelopen jaar zo’n 49.000 zware en middelzware trucks, een stijging van ruim 30% ten opzichte van 2020. 

DAF produceerde het afgelopen jaar zo’n 49.000 zware en middelzware trucks, een stijging van ruim 30% ten opzichte van 2020. ©  RR

Productie stationair

Dat alles maakt dat DAF de productie van vrachtwagencabines in Oevel al tot en met juli 2022 stationair op 1.100 per week houdt. “Zolang we geen zicht hebben op de betere beschikbaarheid van onderdelen, kunnen we niet anders. En dat terwijl DAF in 2022 potentieel voor zijn beste jaar ooit staat: “We hebben de beste auto ooit - kijk naar die internationale prijzen - en we hebben heel veel orders. Maar we worden opgehouden in onze productie.”

Nochtans gaat die productie goed genoeg vooruit: DAF produceerde het afgelopen jaar zo’n 49.000 zware en middelzware trucks, een stijging van ruim 30% ten opzichte van 2020. “Maar mochten we kunnen produceren wat de klanten ons vragen, dan waren het er nog veel meer geweest.”

Harry Wolters vergelijkt de situatie graag met een paardenrace: “We staan in de boxen aan de start en we wachten tot het deurtje opengaat om te racen. Maar voorlopig blijft het dicht.”

Werkvolk gezocht

Voor de rest bracht 2021 DAF alleen maar goed nieuws: de productie van lichte trucks steeg met 22% en ze sleepten het grootste order ooit in Zuid-Amerika in de wacht, met de bestelling van 200 trucks door een klant in Colombia.

Wel wacht in 2022 een uitdaging om personeel te vinden. “In Oevel zoeken we nog mensen, van IT’ers tot monteurs over productie- en materiaalingenieurs.”

DAF krijgt opnieuw order van Belgisch leger

In aanvulling op de eerdere order van 879 all wheel drive CF Military trucks, heeft de Belgische Defensie bij DAF een bestelling gedaan voor nog eens negen zware trekker/oplegger-combinaties. Die dienen voor het snel en veilig bergen van voertuigen in inzet- en conflictgebieden. Levering is voor 2024.

Het gaat om zeer indrukwekkende trucks, bestaande uit vier-assige CF Military trekkers met aandrijving van alle wielen en drie-assige, uitschuifbare diepladers van Broshuis. De trekkers worden uitgerust met een gepantserde cabine van de laatste generatie, die de inzittenden een optimale bescherming biedt -zelfs tegen bermbommen - bij het transporteren of evacueren van voertuigen tijdens militaire opdrachten. Voor de CF Military-modellen werkt DAF nauw samen met TATRA Trucks in Tsjechië. De trucks worden aangedreven met de 12,9 liter PACCAR MX-13-motor met een vermogen van 340 kW, of 460 pk.

Investeren in waterstof

Alhoewel DAF de verbrandingsmotor voor zijn zware vrachtwagens zeker niet afschrijft, is het bedrijf volop bezig met het lanceren van elektrische trucks in zijn lichte segment. Ze hebben er nu ook eentje van negen ton, naast de bestaande uitvoeringen van de CF waarvan er nu al enkele tientallen in de steden rondrijden, voor toelevering van supermarkten.

“De belangstelling voor elektrische vrachtwagens neemt toe”, zegt Harry Wolters, “ we hebben al zeker honderd klanten die interesse tonen.”

DAF investeert ook veel in onderzoek naar aandrijving op waterstof en fuel cells. Harry Wolters: “De afstanden die zware vrachtwagens afleggen zijn te lang voor de huidige batterijen. Die zijn daarvoor nog te zwaar en te omvangrijk. Trucks staan ook nooit stil. Ze rijden dag en nacht. Er is geen tijd om urenlang op te laden. Het grote voordeel van waterstof is dat je het kan verdelen via tankstations.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten