Belgische partijen blijven Europees koploper in reclame-uitgaven op Facebook

De N-VA was goed voor twee advertenties die veruit het duurst waren. Deze was 175.000 euro. — © rr
De politieke partijen in ons land gaven vorig jaar gezamenlijk 4,7 miljoen euro uit aan reclamecampagnes op Facebook. Dat schrijft De Standaard op basis van onderzoek van AdLens, een Belgische groep onderzoekers die politieke reclame op sociale media in Europa in kaart brengt. De N-VA was met 1,7 miljoen euro aan uitgaven de absolute koploper.
Met een besteed bedrag van 4,7 miljoen euro blijven de uitgaven quasi stabiel ten opzichte van 2020. Op één prijkt de N-VA met 1,7 miljoen aan uitgaven, ook oppositiepartijen Vlaams Belang en PVDA komen aan bijna een miljoen euro. In vergelijking met 2020 gaf Vlaams Belang wel fors minder uit. De traditionele partijen maakten daarentegen een inhaalbeweging.
De pagina van N-VA-voorzitter Bart De Wever staat als enige individuele politieke pagina ook in de Europese top tien.
Lees ook
“Er is ongeveer geen discussie binnen regering over e-commerce”, en toch is er nog steeds geen akkoord
Koning Filip roept op om grote uitdagingen zoals klimaat, energie en vergrijzing opnieuw aan te pakken
Deze koppels delen lief en leed, behalve hun politieke voorkeur: “Op verkiezingsdag praten we amper”
Video
Hoofdpunten
Familie Planckaert moet afscheid nemen van mémé Clara (96)
Moord in Sint-Pieters-Leeuw, politie en parket ter plaatse
Onze redactrice keek naar ‘Da’s dikke liefde’ en ergerde zich blauw: “Een pijnlijke vertoning”
Adriaan Van den Hoof schrapt theatershow na meldingen van ongepast gedrag: “Te veel commotie”
“Lekker warm hier”: pedofiel die 6 jaar cel krijgt, kan zomaar naar Ibiza reizen. Hoe kan dat?