Abonnee worden? Kies je leesformule

24/01/2022 - Sportwereld
camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

 ISOPIX

Rally van Monte Carlo

Loeb (47) oudste winnaar ooit op WK

Amper een week nadat hij tweede was geworden in de Dakar-woestijnrally bleek Sébastien Loeb de beste in dat ander autosporticoon, de Rally van Monte Carlo. Op zijn 47ste, bijna zonder voorbereiding, met een nieuwe auto en een nieuwe corijder.

Dat de negenvoudige wereldkampioen meteen ook de allereerste rallyzege met een hybridewagen op zijn naam schreef, maakt het onmogelijk de historische waarde van zijn prestatie te onderschatten.

 ISOPIX

Goed, Loeb had er een lekke band van aartsrivaal Ogier voor nodig om finaal voor zijn landgenoot te blijven. Maar lekrijden hoort bij de rallysport. Loeb had op zaterdag trouwens ook met een nukkige machine moeten afrekenen. Met zes van de zeventien snelste tijden op zijn naam mag Loeb zijn negende overwinning in Monte Carlo meer dan verdiend noemen.

Loeb, die in 2012 een punt zette achter zijn fulltime rallycarrière en enkel nog een paar wedstrijden per jaar rijdt, wordt op zijn 47ste ook de oudste winnaar uit de geschiedenis van het WK rally. Dat hij dat presteerde met de 50-jarige Isabelle Galmiche als corijder maakt het alleen maar nog mooier. De wiskundelerares reed haar eerste wedstrijd op het hoogste niveau en werd meteen de eerste vrouw sinds Fabrizia Pons in 1997 die op het hoogste trapje van een WK-podium mocht staan

En de Elzasser zorgde voor nog een primeur door met zijn Ford Puma naar de eerste WK-zege voor een hybrideauto te rijden. “Ik voelde me van bij de start ontzettend goed in de auto”, stelde een breed grijnzende Loeb na afloop. “Ja, Ogier was snel. Maar dat maakt dit alleen maar nog mooier.”

Met een eerste, derde en vijfde plaats waren de Ford-rijders zowat de enigen die enthousiast bleken over de nieuwe hybridetechnologie. Bij Toyota en zeker bij het Hyundai van Thierry Neuville is er nog wat werk aan de winkel. Ook opvallend: er gingen in deze Monte Carlo nogal wat rijders de hort op. Niemand wil toegeven dat de nieuwe technische hybridetechnologie er wat mee te maken had, maar het valt niet te ontkennen dat enkele WK-tenoren moeite hadden om hun bolide uit de grachten of ravijnen te houden.

Thierry Neuville slaagde daar wel in, maar een nukkige ophanging bezorgde de Oostkantonner de hele wedstrijd lang kopbrekens. Op zaterdag moest Neuville tot drie keer toe zelf een noodherstelling aan één van de schokdempers uitvoeren. Het mag een wonder heten dat de Hyundai-kopman nog als zesde aantikte, en zelfs drie bonuspunten in de afsluitende Power Stage op zak stak. Schade beperken heet zoiets. Bij Hyundai moet de technische staf echter dringend aan de bak wil het voor Neuville niet opnieuw een seizoen van ‘net niet’ worden. (gve)

Hoofdpunten