Geen begrip van Groen over uitblijven ingrepen op kruispunt Lange Leemstraat-Sint-Vincentiusstraat: “Dit is onvoorstelbaar”

Groen-fractieleider Imade Annouri. 

Groen-fractieleider Imade Annouri. © Joris Herregods

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA).

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). © Joris Herregods

1 / 2
Antwerpen -

Door de verkeersdrukte, de tram en de doorgang van de hulpdiensten zijn snelle ingrepen om de verkeersveiligheid te verhogen niet mogelijk op het kruispunt van de Lange Leemstraat met de Sint-Vincentiusstraat in Antwerpen. Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) zoekt nu een structurele oplossing. Het uitblijven van snelle ingrepen vindt Groen-fractieleider Imade Annouri “onvoorstelbaar” en “onverantwoord”.

Sacha Van Wiele

LEES OOK. Koen Kennis verdedigt ingreep op kruispunt: “Zonder conflictvrije lichtenregeling is het veiliger”

Op dit kruispunt in de Lange Leemstraat kwamen in augustus vorig jaar twee zusjes om het leven. Ze werden gegrepen door een afdraaiende vrachtwagen. De conflictvrije regeling van de verkeerslichten was eerder dat jaar teruggedraaid. Annouri peilde nu bij de schepen welke maatregelen er genomen zijn om de verkeersveiligheid daar te verhogen.

Naar aanleiding van het dodelijke verkeersongeval kwam er een fietstocht voor veilige kruispunten.

Naar aanleiding van het dodelijke verkeersongeval kwam er een fietstocht voor veilige kruispunten. © Joris Herregods

Tellingen in oktober 2021 wezen op de hoge verkeersdrukte in de Lange Leemstraat. Deze cijfers bevestigden volgens Kennis nogmaals dat de conflictvrije lichtenregeling op dat kruispunt niet werkbaar was.

“De stedelijke dienst Mobiliteit en de politie onderzochten na het dramatische ongeval of er snelle, tijdelijke ingrepen mogelijk waren om de verkeersveiligheid daar te verhogen”, zegt schepen Kennis. “Dat bleek door de tram en de circulatie van de hulpdiensten niet mogelijk. Het is trouwens een complex kruispunt met vijf straten.”

Er wordt nu volop onderzocht of structurele aanpassingen haalbaar zijn. Daarbij wordt gedacht aan het compacter en overzichtelijker maken van dit kruispunt, en één van de vijf straten niet langer te laten aansluiten op dit kruispunt. Alleen zal volgens de schepen deze oplossing er niet van vandaag op morgen zijn. “Het is ook niet eenvoudig, want we willen beletten dat er negatieve effecten zijn op andere straten”, zegt Kennis. “Simpele antwoorden zijn er niet.”

Hopen

Annouri begrijpt dat er geen simpele oplossingen zijn, maar hij toont minder begrip over het feit dat er nog niets is gebeurd. “Het is onvoorstelbaar dat vier maanden na het dramatische ongeval er nog niets is gedaan aan de onveiligheid op dit kruispunt”, zegt de Groen-fractieleider. “De schepen zegt zelf dat het daar zeer druk is. Er passeren dagelijks zeer veel kinderen. Je zou toch mogen verwachten dat nu al maatregelen worden genomen. Het is onverantwoord dat de schepen nu een passieve houding aanneemt. Er wordt gewacht op een structurele oplossing en in tussentijd hopen we dan maar dat er niet weer een dramatisch ongeval plaatsvindt. Onbegrijpelijk.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten