Test Aankoop dient klacht in wegens “verplichte” verzekeringen bij aankoop Apple-producten

 

 ©  BELGAIMAGE

Test Aankoop heeft een klacht ingediend bij de Economische Inspectie en de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) tegen de bedrijven Switch en SFAM. De consumentenorganisatie ontving sinds september 2020 al 466 klachten over het “gedwongen” sluiten van bepaalde contracten na aankoop van een Apple-product. Dat meldt Test Aankoop dinsdag.

evdgBron: BELGA

“Bij de aankoop van een smartphone, een tablet of een computer krijgt de consument een maand lang een gratis verzekering aangeboden of wordt hem cashback beloofd”, verklaart de organisatie. De consumenten moeten vervolgens verschillende documenten ondertekenen en hun rekeningnummer geven (voor de uitbetaling van de cashback). Maar hierna krijgt de consument plots verschillende mails dat hij of zij een verzekeringscontract voor een jaar, een abonnement op een cadeaubon of een abonnement voor het maken van een website heeft afgesloten. De totale kost hiervan kan oplopen tot wel tweehonderd euro per maand.

Wanneer de consumenten de klantendienst proberen te bereiken, ontvangen ze een standaardmail die belooft terug te komen op zijn/haar vraag. Maar dat antwoord komt er niet, zo zegt Test Aankoop. De organisatie raadt de betrokken consumenten aan om de domiciliëring te blokkeren en de terugbetaling van de reeds uitbetaalde bedragen te eisen.

“De getuigenissen van consumenten, die helemaal niet worden ingelicht over het soort abonnement dat ze hebben afgesloten, noch over de kosten van deze verschillende producten, zijn zo talrijk dat we alleen maar kunnen concluderen dat het om een uitgekiende strategie van Switch en SFAM gaat”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten