Antwerpse partijen eens over voorstel nieuw tramnet: “Het is onvoldoende”

Tramlijn 15 is één van de lijnen die in het nieuwe tramnet dreigt te verdwijnen. 

Tramlijn 15 is één van de lijnen die in het nieuwe tramnet dreigt te verdwijnen. © Jan Van der Perre

Antwerpen -

Er was in de Antwerpse gemeenteraad een redelijke eensgezindheid op de banken van meerderheid en oppositie over het voorstel van een nieuw tramnet in Antwerpen. Ze vinden het plan onvoldoende zolang enkele randvoorwaarden niet zijn vervuld. Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) vraagt geduld. “Dit is nog maar het startpunt.”

Sacha Van Wiele

LEES OOK. Een nieuw tramnet voor Antwerpen, met nieuwe verbindingen én afgeschafte lijnen: wat staat er precies op het spel?

Er is al heel wat gezegd over het voorliggende tramplan met het schrappen van onder meer tramlijnen 4 en 15. In de gemeenteraad herhaalden de partijen nogmaals hun standpunt. Opmerkelijk was het applaus voor schepen Koen Kennis vanop de PVDA-banken. PVDA-fractieleider Peter Mertens wees vooral op het gebrek aan geld om een kwalitatief openbaar vervoer uit te bouwen in Antwerpen.

Peter Mertens.

Peter Mertens. © Joris Herregods

“Er wordt onderhandeld met de strop rond de nek”, zegt Mertens. “En die strop heeft een naam: budgetneutraliteit. Zolang daar niet vanaf wordt gestapt, zal elk plan een schrappingsplan zijn, want voor alles wat jullie erbij willen, zullen er dingen verdwijnen. Ik ondersteun u, beste schepen, als u zegt dat het huidige budget onvoldoende is voor een efficiënt openbaar vervoer. Dat is helemaal juist.”

Rampenplan

Groen-fractieleider Imade Annouri snapte niet dat het slechte plan dat in 2020 werd afgevoerd nu is vervangen door een nog slechter plan. Hij wees onder meer op de afbouw van frequenties aan de nieuwe P&R op Linkeroever, het gebrek aan goede overstaphaltes en slechte doorstroming. Ook Annouri pleit voor meer investeringen. “Als deze randvoorwaarden niet zijn vervuld, dan dreigt dit tramplan een rampenplan te worden.”

CD&V-gemeenteraadslid Sam Voeten zei voorstander te zijn van een overstapmodel, maar wat er nu voorlag, was dat helemaal niet. Er worden volgens hem te veel trams de premetrokokers ingestuurd, waardoor die daar elkaar belemmeren.

Bezorgdheden waren er ook bij de meerderheid. Koen Laenens (N-VA) wees op de randvoorwaarden waaraan niet was voldaan. Hij geloofde wel in het overstapmodel. “De gebruikers zullen hier wel aan wennen als ze merken wat de voordelen zijn.”

Vooruit-fractieleider Hicham El Mzairh merkte de eensgezindheid. Hij riep zijn collega’s op om aan hetzelfde zeel te trekken en meer middelen te vragen voor het openbaar vervoer. “Meer willen doen met evenveel middelen werkt gewoon niet.”

Startpunt

Schepen Kennis nam de bescherming van De Lijn op zich die het voorstel van het tramnet deed. “De Lijn moet een complexe oefening doen met de puzzelstukken die het heeft”, zegt Kennis.

Schepen Koen Kennis.

Schepen Koen Kennis. © Joris Herregods

Hij was wel optimistisch. “Het plan dat nu voor ligt, is een startpunt. Dit is stap één, maar er is zeker nog een tweede en mogelijk derde stap nodig. Het gaat dan over de uitbreiding van trams en mogelijk ook de uitbreiding van het tramnet. Alles is nog in evolutie. Is het plan af? Nee, nog niet. Over de randvoorwaarden deel ik de mening van velen hier.”

Vlaams Belang-gemeenteraadslid Filip Dewinter miste in heel het debat één punt: de veiligheid op het openbaar vervoer. Hij pleitte voor meer toezicht via een metrobrigade, meer camera’s en een zwarte lijst voor amokmakers.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten