Dirk Wiesé van TreinTramBus over tramplannen van minister Lydia Peeters: “Zonder budget is dit ongeloofwaardig”

TreinTramBus is positief over het doortrekken van de tramlijn richting Wilrijk en het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. © Patrick De Roo

Antwerpen -

Dirk Wiesé van de reizigersorganisatie TreinTramBus (TTB) loopt niet hoog op met de plannen voor het Antwerpse tramnet van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). “Ik wacht nog steeds op hoe ze dit alles gaan financieren”, zegt Wiesé. Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) is wel blij.

Sacha Van Wiele

LEES OOK. Acht ingrijpende projecten moeten Antwerps tramnet versterken: extra tunnels, districten verbonden en verlengingen naar UZA en Ranst

LEES OOK. OPINIE.Acht experts kritisch over project voor tramnet: wiegt de minister Antwerpen in slaap met haar mooie plannen?

In de voortgangsrapportage van het Toekomstverbond heeft minister Peeters acht projecten zitten om het Antwerpse tramnet te verstrekken. Het gaat zowel om verlengingen naar Ranst en het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) als de bouw van nieuwe tramtunnels.

Wiesé is niet onder de indruk. “Vooral omdat nog steeds niet geweten is hoe ze al deze projecten gaan financieren”, zegt Wiesé. “Zolang het geld er niet is, zijn deze plannen aankondigingspolitiek en ongeloofwaardig. De kostprijs voor de Oosterweelverbinding wordt nu al geschat op 5 miljard euro en dat gaat nog stijgen. Het gevolg is dat er voor de andere initiatieven gewoon geen geld meer gaat overblijven en die dus in de prullenmand zullen belanden.”

De bouw van twee nieuwe tramtunnels in Berchem en Deurne is volgens Wiesé geldverkwisting. “De aanleg van een tunnel kost stukken van mensen. Ga je die dan bouwen voor een tramlijn”, vraagt Wiesé zich af.

Het doortrekken van de tram naar het UZA wordt door TTB op applaus onthaald. “Deze verbinding had er al lang moeten zijn. Ook de Districtentram is goed, want dat hebben wij als TTB zelf voorgesteld.”

Prioriteiten

Antwerps schepen Koen Kennis is blij met de plannen voor het Antwerpse tramnet. Volgens hem zullen er wel prioriteiten moeten worden vastgelegd. Dat gaat dan over het openen van premetrostations Drink en Morckhoven.

Schepen Koen Kennis. © Victoriano Moreno

“Als de premetrokokers onder de Kerkstraat en de Pothoekstraat in gebruik worden genomen, zou het mooi zijn om deze tramlijn ineens door te trekken naar de Bisschoppenhoflaan. Ook het doortrekken van de tramtunnel aan de Cuperusstraat komt de snelheid van tram 9 ten goede en zo verdwijnt het gevaarlijk kruisen van de fietsostrade Antwerpen-Mechelen. Als dit alles kan gecombineerd worden met een combiticket, zijn dit echt mooie projecten.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten