Een afrekening met kolonisatie en een reis naar de voorouders: dit zijn de mooiste foto’s van 2021

 

 ©  Amber Bracken

De World Press Photo Foundation heeft haar jaarlijkse prijzen uitgereikt. Er was dit jaar veel aandacht voor de gevolgen van kolonisatie. Er waren in totaal 64.823 inzendingen, gemaakt door 4.066 fotografen uit 130 verschillende landen. Elke globale winnaar krijgt 5.000 prijzengeld, regionale winnaars strijken 1.000 euro op.

jvhBron: World Press Photo Foundation

Foto van het jaar

 

 ©  Amber Bracken

De foto van het jaar werd gemaakt door de Canadese fotografe Amber Brackenn, voor The New York Times. Het gaat om een beeld van een rode jurk op een kruis aan een herdenkingsmonument voor kinderen aan de Kamloops Indian Residential School, een school waar in 2021 215 graven van indiaanse kinderen werden ontdekt. “Het is een beeld dat zichzelf in je geheugen brandt, het lokt een zintuiglijke reactie uit. Ik kon de stilte bijna horen in deze foto: een moment van stilte voor een wereldwijde afrekening met de geschiedenis van kolonisatie.”

Fotoverhaal van het jaar

 

 ©  Matthew Abbott for National Geographic/Panos Pictures

De Australische fotograaf Matthew Abbott kreeg de prijs voor beste fotoverhaal van het jaar, voor zijn reeks over de oorspronkelijke inwoners van Australië die strategisch land in brand steken om grotere bosbranden te vermijden, een praktijk die al tienduizenden jaren bestaat.

Langetermijnproject

 

 ©  Lalo de Almeida for Folha de São Paulo/Panos Pictures

De Braziliaanse Lalo de Almeida werd bekroond voor haar langetermijnproject over de ontbossing van het Amazonewoud. Die schakelde onder de Braziliaanse president Bolsonaro een versnelling hoger, en bedreigt ook de cultuur van meer dan 350 verschillende groepen van oorspronkelijke inwoners in hun voortbestaan.

Open format

 

 ©  Isadora Romero

In de categorie ‘open format’ ging de prijs naar de Ecuadoraanse fotografe Isadora Romero. Zij vertelt in ‘La sangre es Una Semilla’ een persoonlijk verhaal over gedwongen migratie, kolonisatie, en het verlies van voorouderlijke kennis. Het project bestaat uit een video en foto’s waarop de vader van Romero tekende. Samen reizen ze terug naar het dorp Une in Colombia, waar Romero leert over haar grootvader en overgrootmoeder, die hoeders waren van de lokale kennis over variëteiten aardappelen.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten