Elektrisch prototype van Mercedes legt ruim 1.000 kilometer af zonder bij te laden

Archiefbeeld 

Archiefbeeld ©  Daimler AG

Een prototype van een elektrische auto van Mercedes-Benz heeft ruim duizend kilometer afgelegd zonder op te laden, met een batterij die qua capaciteit vergelijkbaar is met de huidige modellen. De EQXX “test voor het eerst technologieën die over twee tot drie jaar in serie zullen worden vervaardigd”, zegt Markus Schäfer, hoofd R&D bij de Duitse autobouwer.

jvhBron: BELGA

De auto heeft een traject van 1.008 kilometer afgelegd van het onderzoekscentrum van Mercedes in Sindelfingen (Zuid-Duitsland) naar Cassis aan de Franse Azurenkust. Dat heeft Mercedes donderdag laten weten. Na de reis van bijna 12 uur had de wagen nog een bereik van ongeveer 140 kilometer.

Het prototype was uitgerust met een batterij van ongeveer 100 kilowattuur (kWh) en verbruikte gemiddeld slechts 8,7 kWh per 100 kilometer. Dat is minder dan de helft van vergelijkbare huidige modellen. De test toont aan dat een vermogen van “dicht bij de 10 kWh absoluut realistisch is, zelfs voor een productieauto in de nabije toekomst”, zegt Schäfer.

Verschillende factoren dragen bij aan het succes van het elektrische prototype: een aerodynamisch profiel, een verbeterde terugwinning van remenergie, een lichtere batterij, zonnepanelen op het dak om stroom te leveren voor de boordsystemen, nieuwe lichtere materialen en een transmissiesysteem met heel weinig verlies van energie. Dezelfde auto met “de meest efficiënte verbrandingsmotor” zou volgens Schäfer “zeker drie tot vier liter” brandstof per honderd kilometer hebben verbruikt.

Mercedes-Benz wil de nieuwe technologie tegen 2024 op grote schaal toepassen. De elektrische EQS S-Klasse, het huidige elektrische luxepaard van de groep met een prijskaartje van ruim 100.000 euro, verbruikt tussen de 16 en 17 kWh op 100 kilometer. Op papier, want in reële omstandigheden is dat vaak meer. De actieradius bedraagt 780 km volgens de WLTP-norm.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten